فروردین ۹, ۱۴۰۳ ۱۱:۱۸ ب٫ظ

پکیج تصفیه فاضلاب فلزی بهتر است یا پلی اتیلن؟

تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب از اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف برای بهبود شاخص های کیفی فاضلاب و استفاده مجدد از آنها در سایر بخش ها است. این پکیج ها مجموعه ای از فرآیندهای تصفیه را اجرا نموده و در هر مرحله بخشی از آلاینده های موجود در فاضلاب جمع آوری و حذف میشوند. در نهایت خروجی پکیج به عنوان آب غیر قابل شرب در کشاورزی، باغبانی، آبیاری فضای سبز و شستشوی سالن ها، کارواش و غیره قابل استفاده هستند. پکیج تصفیه فاضلاب در جنس های مختلفی تولید میشوند که از رایج ترین آنها می توان به فلزی و پلی اتیلن اشاره کرد. در ادامه تفاوت های پکیج تصفیه فلزی و پلی اتیلن را بررسی خواهیم کرد.

تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب فلزی

پکیج های تصفیه فاضلاب در محیط های روباز و سرپوشیده در شرایط آب و هوایی مختلفی استفاده میشوند. به همین دلیل متریالی برای بدنه آنها باید استفاده شود که بتواند ضربه و فشار را براحتی تحمل کند. در ساخت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی متریال های فلزی از قبیل کربن استیل ST37  بیشترین کاربرد را دارند. ورق های فلزی به کار رفته در بدنه این پکیج ها دارای ضخامت بالایی بوده و به همین دلیل در اثر برخورد ضربه دچار ترک و شکستگی نخواهند شد.

با توجه به اینکه فلزات در تماس با مواد خورنده ممکن است دچار خوردگی شوند، جداره داخلی مخزن با رنگ های اپوکسی پوشانده میشود. مواد اپوکسی سد محکمی میان جداره فلزی و مواد خورنده محسوب میشود. کربن استیل ST37 از بهترین متریال ها برای این پکیج ها می باشد که بر اساس استانداردها باید ویژگی های زیر در آنها رعایت گردد:

  • حداقل حاوی کروم، تیتانیوم، وانادیوم، نیکل و کبالت باشد
  • مقدار منگنز موجود در آن نباید بیش از ۱.۶۵ درصد باشد
  • مقدار مس موجود در آن نباید از ۰.۶ درصد بیشتر باشد
  • مقدار سیلیکون نباید از ۰.۶ درصد بیشتر باشد

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن

از دیگر متریال های پرکاربرد در ساخت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی می توان به مواد پلی اتیلن اشاره کرد. استفاده از این مواد تاثیر چشمگیری بر کاهش وزن پکیج داشته و در اغلب مواقع به صورت دفنی نصب و اجرا میشوند. از ویژگی های مهم پکیج های پلی اتیلن می توان به مقاومت بالای آنها در تماس با مواد خورنده موجود در فاضلاب است.

هر دو نوع فلزی و پلی اتیلن این پکیج ها قابل استفاده برای تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی هستند و محدودیتی در نوع فرآیندهای تصفیه پیاده سازی شده در آنها وجود ندارد.

تصفیه فاضلاب

مقایسه پکیج تصفیه فاضلاب فلزی و پلی اتیلن

علیرغم اینکه از نظر ساختار این دو نوع پکیج با هم تفاوت ندارند، اما در برخی از ویژگی ها متفاوت هستند که عبارتند از:

تفاوت پکیج فلزی و پلی اتیلن از نظر وزن

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو پکیج در وزن آنها است. در حالت کلی متریال های فلزی وزن بیشتری نسبت به نوع پلی اتیلن دارند. به همین دلیل پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن وزن سبک تری داشته و حمل و جا به جایی آن نیز آسان تر از مدل های فلزی است. هر اندازه ظرفیت مخزن پکیج بیشتر باشد، به همان نسبت متریال بیشتری در آنها به کار رفته و وزن آنها افزایش پیدا می کند. به همین دلیل ممکن است پکیج پلی اتیلن با ظرفیت بالا وزن بیشتری نسبت به پکیج فلزی با ظرفیت کم داشته باشد. اما با ظرفیت های مشابه پلی اتیلن همیشه سبک تر از فلزی است.

تفاوت ظرفیت پکیج فلزی و پلی اتیلن تصفیه فاضلاب

با توجه به اینکه بدنه مخازن فلزی در برابر فشار داخلی و خارجی مقاومت بیشتری دارند، به همین دلیل گزینه مناسب تری برای ظرفیت های بالا به شمار می روند. در واحدهای صنعتی که مقدار فاضلاب تولیدی زیاد است، بیشتر از نوع فلزی استفاده میشود. برای واحدهای مسکونی و ویلا و کارواش و موارد مشابه که فاضلاب کمتری دارند بیشتر از نوع پلی اتیلن استفاده میشود.

تفاوت قیمت پکیج فلزی و پلی اتیلن

در حالت کلی فلزات همیشه قیمت بالاتری نسبت به سایر متریال ها دارند. به همین دلیل قیمت پکیج های فلزی در اغلب مواقع گران تر از مدل های پلی اتیلن است. البته در تعیین قیمت این تجهیزات فاکتورهای دیگری از قبیل نوع اجزای به کار رفته در آنها و ظرفیت پکیج نیز نقش دارند و جنس تنها عامل مهم در نرخ گذاری نیست.

مساله بسیار مهمی که نمی توان از آن چشم پوشی کرد، کیفیت متریال به کار رفته است. برخی از پکیج های فلزی با قیمت های بسیار ارزان تری نسبت به نوع پلی اتیلن ارائه میشوند. دلیل این تفاوت قیمت ها نوع و کیفیت مواد به کار رفته در آنها است. فلزات بی کیفیت و ضخامت کم ورق های به کار رفته در بدنه باعث کاهش قیمت میشود که البته در کاهش طول عمر دستگاه نیز تاثیر مستقیم دارند. لذا در زمان خرید باید به نوع فلزات و آلیاژهای به کار رفته در آنها توجه کنید.

طول عمر پکیج فلزی و پلی اتیلن تصفیه فاضلاب

با توجه به اینکه پکیج های تصفیه فاضلاب برای مدت طولانی و گاها چندین دهه مورد استفاده قرار میگیرند، در زمان خرید باید به طول عمر آنها دقت داشت. واقعیت این است که متریال به کار رفته در پکیج به تنهایی نمی تواند طول عمر آن را تعیین کند و فاکتورهای زیادی در این زمینه نقش دارند. ضخامت بدنه، کیفیت مواد به کار رفته در بدنه و اجزای داخلی، نحوه طراحی و ساخت و استانداردهای رعایت شده در آنها همگی عامل مهمی هستند. به همین دلیل نمی توان گفت مدل های فلزی بیشتر از پلی اتیلن عمر می کنند.

جمع بندی

بر اساس آنچه در طول متن ارائه شد، به طور دقیق و مشخص نمی توان گفت کدام یک از مدل های فلزی یا پلی اتیلن پکیج های تصفیه فاضلاب بهتر هستند. چون کیفیت آنها بر اساس نحوه ساخت و نوع فرآیندهای پیاده سازی شده در آنها تعیین می گردد. اما می توان گفت، اگر به دنبال پکیج با ظرفیت بالا هستید، متریال فلزی گزینه ایده آل تری برای بدنه آنها است. در مقابل، اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید، مدل های پلی اتیلن می توانند انتخاب مناسب تری باشند. هر دو نوع این پکیج ها به صورت دقنی و روکار قابل نصب هستند و به دلیل پیش ساخته بودن نصب آسان و سریعی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *