ثبت نام در سامانه ملی اطلاعات شغلی آغاز شد/ چه مشاغلی باید اطلاعات خود را ثبت کنند؟

سامانه ملی اشتغال ایرانیان از امروز ۳۰ فروردین ماه راه‌اندازی شده و خدمات قابل توجهی را در اختیار مردم و سیاستگذاران قرار می‌دهد.
کد خبر : 40222
تاریخ انتشار : شنبه 30 فروردین 1399 - 14:48
ثبت نام در سامانه ملی اطلاعات شغلی آغاز شد/ چه مشاغلی باید اطلاعات خود را ثبت کنند؟

به گزارش میهن نوین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،چندی پیش عیسی منصوری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سامانه ملی اشتغال ایرانیان به نشانی lmia.mcls.gov.ir رونمایی کرد و این سامانه از روز شنبه (۳۰ فروردین ماه) برای ثبت نام افراد شاغل یا نیروی کار راه‌اندازی می‌شود.

این سامانه در سه حوزه تمرکز دارد و خدمات قابل توجهی را در اختیار مردم و سیاستگذاران قرار می‌دهد.

مهمترین محصولی که این سامانه در اختیار می‌گذارد، ارائه اطلاعات شغلی همه افراد در سن اشتغال به مردم، کارجویان و کارآفرینان و به سیاستگذاران ملی و منطقه‌ای است؛ به گونه ای که سیاستگذاران بتوانند برای ایجاد شغل و توسعه کسب و کار در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات، برنامه ریزی کنند و افراد جویای شغل را به کار گیرند.

این اطلاعات برای جهت‌گیری بخش‌های آموزش عمومی، آزاد و عالی نیز اثرگذار است و به برنامه‌ریزی‌های آن‌ها برای حل مساله بیکاری در دراز مدت کمک می‌کند. همچنین کمک خواهد کرد که بهترین فرصت‌های شغلی را برای افراد جویای کار در لایه‌های نیروی کار ساده، ماهر و متخصص زمینه‌سازی کنیم و در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

کمک به سنجش صلاحیت حرفه‌ای افراد از دیگر مزایای سامانه ملی اشتغال ایرانیان است و این سامانه کمک خواهد کرد وقتی کارفرما می‌خواهد یک نیروی کار را استخدام کند، به طور دقیق بداند فرد مورد نظر چه تخصص‌ها و مهارت‌هایی دارد تا در جای مناسبی از او استفاده کند.

این سامانه همچنین این فرصت را ایجاد خواهد کرد تا نیروهای کار ماهر و متخصص بتوانند بهترین فرصت‌های کاری مناسب خویش را بیابند. در سامانه ملی اشتغال ایرانیان در مرحله نخست، اطلاعات همه اشخاص اعم از کسانی که در بخش خصوصی و دولتی شاغل هستند، کسانی که بیکار و جویای کارند و یا از بازار کار خارج شده‌اند، دریافت می‌شود.

مسکن ملی در مرز یک میلیون واحد

برای اینکه این سامانه بتواند خود را به روز کند، از منابع مختلف استفاده می‌شود، اما مردم هم باید اطلاعات شغلی خود را در این سامانه بارگذاری کنند تا با تطابق اطلاعات مختلف، داده‌های خود را کامل کنند و پس از آن به مردم، کارفرمایان، کارجویان و سیاستگذاران خدمات لازم ارائه شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: این سامانه به ۸ تا ۱۰ سال زمان نیاز دارد و از برنامه سوم توسعه در دستور کار بود، اما با تلاش‌های شبانه روزی در سال‌های اخیر اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است.

اطلاعاتی که توسط این سامانه جمع آوری، تحلیل و عرضه خواهد شد به شرح ذیل است:

میزان عرضه نیروی کار (با امکان تفکیک بر حسب سن، تحصیلات، جنس، مهارت، تجربه کاری، موقعیت جغرافیایی و …)

تقاضای نیروی کار (با امکان تفکیک بر حسب حوزه‌های شغلی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و … و سایر شاخص‌های شغلی)

حقوق و دستمزد پیشنهادی توسط کارفرمایان

حقوق و دستمزد درخواستی توسط کارجویان

عرضه و تقاضای جغرافیایی نیروی کار

عرضه مهارت و خدمت توسط کارکنان مستقل

ویژگی‌های شاغل (توانایی، علایق، ارزش‌های کاری، شیوه‌های کاری و…)

شرایط لازم برای شاغل (مهارت‌ها، دانش ، تحصیلات و …)

تجارب لازم برای شاغل ( تجربه و آموزش‌های مهارتی پایه ، پروانه کار و …)

شرایط شغلی(فعالیت‌های کلی شغل، مشروح فعالیت‌های کاری، بافت سازمانی، زمینه کاری و…)

خصوصیات نیروی کار (اطلاعات بازار کار و دورنمای شغلی)

اطلاعات خاص یک شغل ( وظایف، ابزار و فناوری و …)

ارتباطات بین شغلی در عرصه ارتباط کارفرما و کارکن مستقل، کارآفرین و سرمایه گذار و…

آیا خوردن قهوه باعث تپش قلب می شود؟

گروه‌های هدفی که این سامانه برای آن‌ها طراحی شده است شامل؛ کارفرمایان، کارجویان، کارکنان مستقل، دانش آموزان و دانشجویان، مهارت آموزان، پژوهشگران و محققان، تدوینگران شغلی، آمارگران و تحلیلگران بازار کار است.

نحوه ثبت نام در سامانه

برای ثبت نام در سامانه ملی اطلاعات شغلی باید از طریق آدرس اینترنتی (lmis.mcls.gov.ir) وارد سامانه شوید و گزینه شروع ثبت نام نیروی کار را انتخاب کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هاست