روزگار کافه‌نشینی

کافه، مکانی است درعین شلوغی خلوت. در میان شلوغی هم شاید بتوان فرصت خلوت‌کردن با خود را پیدا کرد.
کد خبر : 68688
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مهر 1399 - 14:25
روزگار کافه‌نشینی

انسان‌ها گاه دنبال فضایی برای تنها بودن می‌گردند تا دست‌کم برای مدتی از شلوغی‌ها دور باشند. فرهنگ کافه‌نشینی از قدیم در چایخانه‌ها رخ‌نمایی می‌کرد و کم‌کم کافه‌های امروزی‌تر راه‌اندازی شد تا امروز که با گسترش شهرنشینی، این پدیده به وفور در شهرهای بزرگ بویژه در تهران دیده می‌شود. در سال‌های اخیر، در مناطق مرکزی تهران بویژه محدوده خیابان انقلاب و اطراف آن، به واسطه وجود چند دانشگاه و تردد قشر دانشجو، کافه‌های زیادی تاسیس شده و حتی در کوچه و پس‌کوچه‌ها، کافه‌های کوچک و بزرگ دیده می‌شوند.
امروزه با افزایش تعداد کافه‌ها و عادت کافه‌نشینی، مشتریان کافه‌ها دیگر مختص یک قشر خاص نیستند و این پدیده در سال‌های اخیر میان عموم مردم جای خود را باز کرده است و افراد مختلف، برای تازه کردن دیدارهای دوستانه، برخی قرارهای کاری، کتاب‌خوانی و حتی برپایی جشن تولد به کافه‌ها می‌آیند.
اما اینها روایت زندگی کافه‌نشینی تا قبل از اسفند ۹۸ بود. در ماه‌های اخیر با آمدن مهمان ناخوانده‌ای به اسم کرونا، زندگی برای همه دگرگون شد و این سختی، برای کافه‌ها از برخی جهات بیشتر بود؛  مدتی به‌کل تعطیل بودند و برخی در این میان به اجبار اقدام به بستن کافه خود کردند. بعد هم که بازگشایی‌ها آغاز شد، آنها که توانسته بودند همچنان روی پایشان بایستند، کموبیش کاسبی را از سر گرفتند؛ با مشتریان کمتر و درآمد کمتر.
به مرور با تداوم این شیوه زندگی، بسیاری از مردم سعی کردند با اوضاع کنار بیایند و با رعایت یا بدون رعایت، کمی به زندگی روزمره و عادیِ قبل از کرونا بازگردند. رجوع به رستوران‌ها و کافه‌ها هم از جمله عاداتی بود که برخی کافه‌نشین‌ها نتوانستند بیش از این از آن دل بکنند. کافه‌داران هم سعی کردند پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت و رضایت مشتریان خود را جلب کنند؛ به این امید که مشتری‌ها بیشتر شوند، دخل و خرج جور دربیاید.

تقدیر وزارت کشور از اجتماع بزرگ امت رسول الله (ص)
  • از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا و حتی قبل از اعلام بسته شدن اماکن عمومی، بسیاری از مشتری‌های دائمی کافی‌شاپ‌ها به‌دلیل ترس از ابتلا به کرونا ترجیح دادند تا کمتر به اماکن عمومی رفت‌وآمد داشته باشند و کم‌کم چراغ کافی‌شاپ‌ها تا قبل از تعطیلی رسمی از سوی ستاد مقابله با کرونا رو به خاموشی گذاشت.
  • جوانان جزو اولین گروهای اجتماعی بودند که علاقه ی بیشتری برای بازگرداندن شرایط  پیش از کرونا را داشتند. اما با همه گیری و نبود استثنا ابتلا به این ویروس ،گروه های سنی جوان و بدون بیماری های زمینه ای هم مجاب به رعایت پروتکل های بهداشتی شدند.
  •  برخی کافه‌ها با داشتن شرایطی مانند فضای باز و ویدئو پروژکتور برخی رویدادهای ورزشی مهم و یا ملی را پخش می‌کنند. که باعث می‌شود تعداد محدود اما ثابت مشتری را به خود جذب کند.
  • با بازگشایی دانشگاها به صورت غیرحضوری همچنان دیدارهای دوستانه در کافه‌ها شاید تنها راه برای دیدار های حضوری باشد . اما مسئولیت اجتماعی هر فرد در مقابل افراد دیگر جامعه را نباید نادیده گرفت.
  • تاثیر کرونا بر روی چیدمان صندلی و میزهای کافه‌ها هم تاثیر گذاشته است.
  • برخی از مردم از خانه نشینی و کار خسته شده اند برای ساعتی وقت گذرانی و یا استراحت وقت خود را در کافه‌ها صرف می‌کنند.
  • شیوع ویروس کرونا مشکلات اقتصادی بسیار زیادی برای کافه ها داشته است، بسیاری از کافه ها بخاطر مخارج بسیار بالا مانند اجاره ملک و حقوق پرسنل خود و کمبود یا نبود مشتری مجبور به تعدیل نیرو شدند که در این میان تعداد قابل توجهی از پرسنل به دلیل اینکه بیمه نبودند نمی‌توانستند حقوق بیکاری دریافت کنند.
  • جوانان و یا افراد میانسال در هر سنی احتیاج به هم صحبتی را حس می‌کنند. اما در این دوران افراد میانسال به لحاظ روحی بسیار شکننده هستند که آن‌ها هم با آمدن به کافه‌ها و هم‌نشینی با دوستان خود، این دوران را سپری می‌کنند.
  • ضرر اقتصادی کافه‌دار‌ها ترکیبی از اجاره ملک، هزینه بالای مواد اولیه و کم شدن مشتری‌ها است. اجاره ملک به عنوان یک هزینه ثابت و جاری در هر ماه یکی از مهمترین مشکلات کافه‌داران در این دوران است.
  • افزایش قیمت ارز و و بالا رفتن قیمت مواد مصرفی و ابزاری که در کافه‌ها استفاده می شود، باعث شده تا برخی از کافه ها به خاطر سرپا نگه داشتن خود اقدام به افزایش قیمت در منوی خود باشند.
  • برخی روان‌پزشکان بیش از پیش نگران سلامت روانی جامعه در دوران پاندمی کرونا هستند چرا که دور شدن از اجتماع و جمع های دوستی و فامیلی می‌تواند عامل جدی برای بروز و یا تشدید افسردگی و اختلال‌های روانی در افراد جامعه باشد. با این حال توصیه می‌شود که جمع های ۳ تا ۵ نفره در فضاهای باز شخصی و یا کافه‌ها با رعایت فاصله اجتماعی، می‌تواند مقداری از افزایش جدی اختلال‌های روانی را کاهش دهد.
  • بیشتر افراد کافه‌رو از طبقه متوسط جامعه هستند رعایت مسایل بهداشتی در کافه‌ها به نظر می‌رسد شدنی‌تر است تا در فست فودها و رستوران‌ها.
  • تعدادی از کافه‌ها منوی سرد خود را حذف کردند تا بتوانند بهتر موارد بهداشتی را رعایت کنند. مشتری ها هم به نوشیدنی‌های گرم و غذاهای گرم بیشتر تمایل نشان می‌دهند.
  • تعداد مشتری‌ها در تمام کافه‌ها به صورت چشم‌گیری در دوران پاندمی کرونا کاهش داشته است. اما بعد از بازگشایی کافه‌ها، مردم تمایل بیشتری به فضاهای باز و بزرگ‌تر دارند.
  • بسیاری از نبود دستورالعمل بهداشتی یکپارچه برای کافه‌ها شکایت دارند، تا هم کافه‌دارها و هم مشتری‌ها بهتر بتوانند کمی بدون استرس در این دوران، زمان خود را در این مکان‌ها بگذرانند.
  • کافه ها با مشتری‌ کم کار خود را شروع کرده‌اند تا شاید بتوانند کمی از خسارت ماه‌های اول سال را جبران کنند.
  • اکثر کافه ها سعی در رعایت پروتکل‌های معمول بهداشتی را دارند.
  • خانه‌نشینی، دوری از روال زندگی اجتماعی و تعاملات با افراد مهم‌ترین چالشی بود که جامعه در دوران کرونا با آن مواجه شده است، و کم کم کافه داران و مردم سعی دارند با روال جدید زندگی با کرونا کنار بیایند.
  • در محیط های سرپوشیده با وجود تهویه مناسب و حضور افراد کمتر، کافه داران سعی میکنند تا هم به سلامت جامعه کمک کنند و هم اعتماد و رضایت مشتری را جلب کنند.
  • با پیشرفت شهرنشینی علاقه بیشتر مردم برای گذراندن ساعتی در گوشه ای آرام و خلوت با دوست و آشنایی بیشتر شده است. در مرکز تهران در هر کوچه و پس کوچه ای کافه ای با نمای مدرن و یا قدیمی دیده می‌شود .کافه خانه‌های قدیمی با فضای نوستالژیک امروزه علاقه‌مندان خاص خود را دارد.
  • یکی از کافه های تازه تأسیس در مرکز شهر که به گفته ی صاحب کافه با توجه به معماری و سرو غذاهای خاص ایتالیایی اگر کرونا نبود مشتری ها باید صف میکشید تا نوبتشان شود. اما نه تنها او بلکه تمام کافه داران امیداور هستند تا با کنترل این بیماری کسب و کار مقداری به حالت اولیه اش بازگردد.
  • قبل از پاندمی کرونا، کافه‌ها محلی برای قرارهای عاشقانه و یا کاری بودند. اما با شیوع کرونا و بسته شدن این مکان‌ها، کمی از زیبایی فضای شهر کاسته شده است.
  • یکی از کافه‌دارها می‌گوید: با شیوع کرونا در سراسر ایران، به خصوص در کلان‌شهری مانند تهران باعث شد تا کسب و کارهای خرد بیشترین ضرر را ببینند. بسیاری از کافه‌ها اگر ورشکسته نشدند به سختی خود را به میانه‌ی سال رساندند و اگر دولت فکری به حال این مشاغل نکند به زودی افق پیش روی کافه‌ها تاریک است.
  • کافه ها تنها به بازگشت سرمایه اولیه خود فکر میکنند و بسیاری از آنها با حاشیه سود اندک به کار خود ادامه میدهند تا شاید شرایط بهتر شود.
  • بسیاری از کافه‌ها با وجود کمبود و یا حتی نبود مشتری سرو غذا و نوشیدنی را در داخل محیط کافه بستند و فقط به صورت بیرون بر سرویس می‌دهند.
  • هنوز چندماهی از بازگشایی و آغاز فعالیت کافه‌ها نگذشته است که با افزایش شمار مبتلایان به کرونا بار دیگر زمزه‌هایی از تعطیلی شنیده می‌شود.
  • به دلیل نبود اتحادیه مستقل برای حمایت از این صنف در دوران تعطیلی کافه‌ها، کافه داران بسیاری ضرر و زیان فراوانی کردند. کافه‌های کوچکی که به دلیل ضرر مالی تصمیم به تعطیلی گرفتند.

منبع:ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هاست