مدیریت کارمندی که سراسر نگرش منفی است

مدیریت کردن نگرش منفی کارکنان کار پیچیده ای است چون برای مدیریت آن باید علت های نگرش منفی کارمندان را بدانیم و برای آن راه حل پیدا کنیم.
کد خبر : 79324
تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1399 - 19:45
مدیریت کارمندی که سراسر نگرش منفی است

نگرش منفی کارکنان و راهکاری مدیریتی شما

مدیریت نگرش منفی یک گروه یا یک تیم می تواند یکی از سخت ترین کارها باشد که شاید بسیاری از مدیران نتوانند آن را به خوبی انجام دهند ، در نتیجه این مسئله تاثیر مستقیم در بسیاری از بخش های کار خواهد داشت .  چند دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارد که چرا بسیاری از مدیران از مدیریت کردن نگرش منفی افراد اجتناب می کنند که در این بخش از سبک زندگی و موفقیت به آن ها اشاره خواهیم کرد.

نگرش منفی کارکنان

نگرش منفی کارکنان

دلیل اجتناب مدیران از ورود به مسئله نگرش منفی کارکنان

انتزاعی بودن موضوع

طرز فکر در مورد یک موضوع انتزاعی است و باید آن را تفسیر کرد.  بنابراین زمانی که فرد دچار نگرش منفی می شود، با مدیر دچار چالش خواهد شد اما تعیین نگرش منفی کار راحتی نیست.  یعنی توضیح دادن نگرش و یا فضای منفی ایجاد شده، گاهی اوقات قابل انجام نیست و مدیر نمی تواند به خوبی آن را متوجه شود.

شخصی بودن

زمانی که در بحث در مورد نگرش منفی افراد شرکت می کنید، تک تک نظرات برای بقیه شخصی هستند.  اگر می خواهید بازخوردها را در مورد طرز فکر افراد مدیریت کنید ، باید خودتان را آماده کنید. بسیاری از مدیران نمی دانند که چگونه باید در برابر پافشاری ، مقاومت و دفاع از خود در برابر کارمند برخورد کنند و  بنابراین تصمیم می گیرند که این نوع نگرش های منفی را کلا مدیریت نکنند.

رییس و کارمند

خارج از کار بودن

بسیاری از مدیران تا به حال در معرض مهارت های مدیریتی ، ضروری و تکنیک های لازم مورد نیاز برای مشکلات حساس قرار نگرفته اند . این دسته از مدیران باید یک ابزار برای انجام کارهای رقابتی و یک فرایند مهم برای جهت گیری در شرایط سخت داشته باشند.

 عوامل اصلی منفی نگر بودن کارمندتان

انسان ها معمولا در مورد مدیریت نگرش دیگران با چالش زیادی روبرو می شوند و باید کمی تمرین کنند.  مدیران متبحر در این مورد برای خودشان برنامه می چینند و مباحث مدیریتی را در کنار در نظر گرفتن واکنش های مختلف بررسی می کنند.  آن ها همچنین عکس العمل های خود را مورد بازبینی قرار می دهند و بررسی می کنند که آیا رفتار خودشان باعث ایجاد نگرش منفی شده است یا خیر ، آن ها همچنین علل ریشه ای نگرش منفی را به بحث می گذارند.

جلسه کاری

سه نکته مهم در مورد تعیین علت منفی نگری در کارکنان وجود دارد که شامل موارد زیر است:

خود شخص

بعضی از افرادی که آن ها را مدیریت می کنید، ممکن است به طور طبیعی خوشبین باشند اما بعضی دیگر این گونه نیستند . مثلاً ممکن است خود شخص درگیر مشکلاتی مثل سلامتی،  یک مشکل خیلی حاد در منزل یا مشکلات مالی و یا مشکلاتی مثل اضافه وزن باشد.

افراد دیگر  (به خصوص همکاران)

فردی که شما مدیرش هستید ، ممکن است با یک کشمکش با همکار، مشتری و یا بالادستی خود مواجه باشد.  در بسیاری از اوقات این افراد معمولاً توسط مدیران خود مورد تعریف و تمجید قرار نمیگیرند و احساس با ارزشی ندارند و همین موضوع می تواند این تنش ها و نگرش های منفی را در آن ها ایجاد کند. پس باید بیشتر به کارمندان خود اهمیت دهید و حواصتان به آن ها باشد.

تشویق کارمند

شغل

ممکن است که خود شغل فرد ، به تنهایی عامل ایجاد فشار و استرس برای ایجاد این احساسات منفی و ناامیدی ها شده باشد که رفتار اعضای تیم را دچار تغییراتی می کند.

 راه حل ؛ چگونه نگرش منفی را در بین کارمندان از بین ببریم؟

به یاد داشته باشید که هر کدام از این دسته بندی های بالا می تواند عامل ایجاد نگرش منفی شده باشد و گاهی اوقات هم علت آن ترکیب هر سه مورد است.  بدون توجه به علت ریشه ای موضوع باید مانند یک مدیر خوب تلاش کنید تا راه حل را برای آن پیدا کنید.  در ادامه مطلب مهارت های ضروری را به شما معرفی خواهیم کرد :

 ۱٫ صبوری را تمرین کنید و از بحث خودداری کنید

طرز فکر و نگرش هر فرد برای خودش محترم است . در مطالب قبلی عنوان کردیم که زمانی که می خواهید چیزی را توضیح دهید، شخصیت فرد را زیر سوال نبرید.  روی موضوع مدیریتی خود تمرکز کنید تا این که بخواهید دیگران را متهم کنید و سعی کنید با توصیف حالات کارمند خود ، متوجه نگرش منفی او شوید.  مثلاً این گونه صحبت کنید:زمانی که وارد محل کار شدی، احساس کردم که می خواهی تنها باشی و کمی عصبانی هستی و هر کس که به سمت تو می آید و سوالی دارد، از او استقبال نمی کنی.

چنین کلامی نشان می دهد که شما رفتار های فرد مقابل را محترم می شمارید ، بدون این که بخواهید قضاوت کنید یا از دست او عصبانی باشید . اگر بخواهید این بحث را با خشونت و عصبانیت باز کنید ، قطعاً به جای خوبی ختم نخواهد شد ؛ مثلاً از چنین روشی استفاده نکنید:  چرا همیشه با همکاران دیگر رفتار بی ادبانه ای داری ؟ فکر کنم یک مشکل خیلی بزرگ داری که باید هرچه زودتر حلش کنی.

صحبت با کارمند

 ۲٫ با سوال پرسیدن ، مکالمه دو نفره را راحت تر کنید

با دقت به حرف های او گوش دهید.  اگر افراد احساس کنند که توسط فرد مقابل شنیده و درک می شوند ، احتمال انکار کردن ، واکنش منفی یا بهانه جویی برای آن ها کمتر است.  پس حتما احساسات او را تایید کنید. مثلاً چنین عباراتی را هم در حین گفتگو استفاده کنید:  می فهممم، وقتی هر روز پشت ترافیک گیر کنیم و در منزل استرس داشته باشیم ، پس قطعا دچار نگرش منفی در محل کار هم می شویم.

به عنوان یک مدیر خوب باید تاکید کنید که همه ما انسان هستیم و طبیعی است که گاهی اوقات دچار ناامیدی و کلافگی شویم.  بنابراین نگرش منفی اصلا ایده ای برای مجازات و یا باز کردن بحث نیست.

 ۳٫ با توضیح مسئله را برایش روشن کنید

به او توضیح دهید که این نگرش و احساسات منفی چگونه تاثیر مخربی روی کار خودش ،  فرصت ها، کار گروهی و حتی مدیران دارد. برای انجام این کار باید یک قدم به عقب برگردید ، یک تصویر بزرگتر را ببینید و تاثیر نگرش مشکل ساز را بررسی کنید . بلوغ فکری او را آزمایش کنید و سعی کنید به کارهای او از این دیدگاه  نگاه کنید. بنابراین فضا و زمان بدهید که او کمی فکر کند، واکنش داشته باشد و نکات شما را بهتر بفهمد.

صحبت کردن همکاران

 ۴٫ انتظارات خود را شفاف و واضح بیان کنید

مثلاً می توانید نیاز به احترام گذاشته شدن در محیط کار و تلاش فردی برای موفقیت گروه را مورد تحلیل قرار دهید.  توضیح دهید که انتظار دارید همه خودشان را کنترل کنند، ناامیدی ها، کلافگی ها و احساسات خود را مدیریت نمایند.  اشاره کنید زمانی که بعضی از اتفاقات در زندگی غیرقابل تحمل به نظر می رسند، می توانند با دیگران به بحث گذاشته شوند ؛ با فردی که اعتماد دارید، مثل مشاور تخصصی ، پس باید سعی کنید خود آگاهی را در این شرایط بالا ببرید.

  ۵٫ به مدیریت نگرش منفی اعضای تیم اهمیت دهید

باید با هدف ، برنامه ریزی و عمل گرایی پیش بروید. سعی کنید فردی که در حال کار کردن است را برای رسیدن به یک هدف تشویق کنید که هدفی خاص و واقع بینانه باشد و سپس برنامه مشخصی برای کمک به او در رسیدن به هدفش تعیین نمایید . در نهایت از او بخواهید که برای انجام این فعالیت ها کاملا متعهد باشد.

تشویق کارکنان

 ۶٫ به نکات و جزئیات بیشتر اشاره کنید

اگر این مکالمه خوب پیش برود و شما هم در مورد آن احساس خوبی داشته باشید ، می توانید به نکات مهم تر و بیشتر هم اشاره کنید مثلاً می توانید این جمله را بگویید :ممنونم به خاطر ایده ها و راحتی که حین مکالمه با من داشتی. همچنین می توانید به فواید ایجاد تغییر در نگرش منفی ، هم برای خود فرد و هم برای کل گروه اشاره کنید.  در نهایت به او بگویید که می توانید حمایتش کنید.

یک زمانی را تعیین کنید تا دوباره او را ملاقات کنید و پیشرفت او را ببینید و همچنین گزینه های دیگر را در صورت کارآمد نبودن برنامه ریزی اول  مورد بررسی قرار دهید و اگر هم موفقیت چشمگیری داشت ، از او تقدیر و تشکر کنید و یا حتی آن را جشن بگیرید.

اگر این مراحل را دنبال کنید و دیدگاه خود را نسبت به مکالمه تعادل ببخشید ، قطعاً دیگران شجاعت شما را تحسین می کنند، از مهارت های مدیریتی شما در مقابله با احساسات و نگرش های منفی قدردانی خواهند کرد و از کار خود نیز رضایت بیشتری خواهند داشت که در موفقیت کلی موثر است.

منبع:نمناک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هاست