مصرف زیاد این ۳ ماده غذایی شانس ابتلا به کرونا را افزایش می دهند

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مصرف زیاد قند و نمک و چربی سیستم ایمنی شما را روز به روز ضعیف تر می کند و احتمال ابتلای شما به کرونا را افزایش می دهد.
کد خبر : 106714
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 فروردین 1400 - 14:16
مصرف زیاد این ۳ ماده غذایی شانس ابتلا به کرونا را افزایش می دهند

منیر افتخاری نیا گفت: خانه نشینی اجباری این روزهای کرونایی، خود یکی از عواملی است که مصرف تنقلات و فست فود ها را افزایش داده است . مواد غذایی که پرنمک ، شیرین و پر چرب هستند ،زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا، دیابت، پر فشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب و… می شوند و خود این بیماری ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می دهد.

وی گفت: در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می کنیم توجه بیشتری داشته باشیم، در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

افتخاری با اشاره به این موضوع که در دوران همه گیری کرونا از مواد غذایی کم چرب، کم نمک و با قند کمتر استفاده نمایند، افزود: به جای استفاده از نوشابه و نوشیدنی های شیرین، از دوغ یا ماءالشعیرهای بدون قند در وعده های غذایی استفاده کنید، مصرف سس مایونز را محدود کنید و سالاد خود را با چاشنی هایی همچون انواع سرکه، آبغوره، آبلیمو، آب نارنج و سبزیجات معطر میل کنید،تا جایی که ممکن است، روزانه ماست و شیر و پنیر کم چرب مصرف کنید و در دوران قرنطینه به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک (مانند آجیل و تخمه های نمکی) ، چیپس ، انواع پفک ، و مواد شیرین (مانند انواع شیرینی و بیسکویت و نوشیدنی های شیرین شده با قند)، از انواع میوه ها استفاده کنید.

فقدان استراتژی اقتصادی در مدیریت شهری تهران

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: انواع نوشابه ها و آبمیوه های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی های شیرین مثل شربت ها، انواع مربا و انواع شیرینی های خشک و تر حاوی مقادیرزیادی مواد قندی هستند. مصرف زیاد مواد قندی هم موجب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود . در مصرف آنها افراط نکنید.

وی افزود: در حین خرید، به نشانگر های رنگی تغذیه ای مواد غذایی توجه کنید، چرا که به شما می گویند که در محصول مربوطه چقدر سدیم نمک، قند و چربی وجود دارد.

وی ادامه داد: بیشتر از ۵ گرم نمک در روز ( معادل یک قاشق چایخوری ) مصرف نکنید. دقت کنید که این مقدار نمک باید از همه مواد غذایی که در طول روز می خورید تامین شود.،به نمک پنهان در مواد غذایی نیز توجه کنید. انواع کنسروها ، فست فودها ، آجیل و تنقلات ، شور ها و ترشی ها حاوی مقدار زیادی نمک هستند.

افتخاری گفت: برای پخت غذا بهتر است از روغن های مخصوص پخت و پز مثل آفتابگردان، ذرت، سویا یا کلزا استفاده کنید و از خرید و مصرف روغن هایی که به صورت سنتی تهیه می شوند خودداری شود. در صورت تمایل به مصرف روغن کنجد از روغن ارده کنجد صنعتی استفاده کنید.

 

منبع: برنا

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هاست