منتظر خودروی خودران ایرانی تا ۱۰ سال آینده باشید

فقدان فناوری‌های روز و نوآوری در خودرو‌های تولیدی کشور حقیقتی که با هیچ اظهار نظر و یا مراسم پر زرق و برقی نمی‌توان بر آن سرپوش گذاشت. اما در همین آسمان نه چندان صاف و پر امید نیز به نظر برنامه‌هایی در حال تدوین است که قصد دارند صنعت خودروسازی کشور را به تولید خودرو‌های الکتریکی و خودران سوق دهند.
کد خبر : 95883
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اسفند 1399 - 9:31
منتظر خودروی خودران ایرانی تا ۱۰ سال آینده باشید

فقدان فناوری‌های روز و نوآوری در خودرو‌های تولیدی کشور حقیقتی که با هیچ اظهار نظر و یا مراسم پر زرق و برقی نمی‌توان بر آن سرپوش گذاشت. اما در همین آسمان نه چندان صاف و پر امید نیز به نظر برنامه‌هایی در حال تدوین است که قصد دارند صنعت خودروسازی کشور را از حالت مونتاژ خودرو‌های فیس لیفت شده چند دهه قبل شرکت‌های خارجی، به تولید خودرو‌های الکتریکی و خودران سوق دهند.

دو خودروساز بزرگ کشور این روز‌ها زیر تیغ شدیدترین انتقاد‌ها از سوی مشتریان قرار دارند که علت آن کیفیت پایین تولید، عدم نوآوری و تناسب بین قیمت پرداختی برای محصولات و خدمات دریافتی محصولات است. اما در همین شرایط رئیس مرکز پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر از همکاری این مرکز با شرکت سایپا برای توسعه محصولات، تولید خودروی هوشمند و ارائه خودرو‌های خودران طی بازه زمانی ۱۰ ساله داده است.

وحید یزدانیان، طی نشست خبری که صبح روز گذشته به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برپا شد به بررسی و تشریح اهداف و برنامه‌های آتی این شرکت و ارائه گزارشی از عملکرد آن طی سال‌های اخیر پرداخت.

طی بخشی از صحبت‌های یزدانیان به موضوع جذابی اشاره شد که شاید بارقه امیدی در این گودال تاریک صنعت خودروسازی کشور باشد. بنابر اعلام رئیس پژوهشگاه ICT کشور، از سال گذشته و با اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه فناوری خودرو‌های خودران که خودرو‌های هوشمند بدون نیاز به کنترل مستقیم توسط راننده (در چند سطح) هستند، به عنوان یکی از اولویت‌های این مرکز قرار گرفته است.

فال روز یکشنبه 26 اردیبهشت 1400

در همین زمینه یزدانیان در خصوص وضعیت پروژه مذکور با اعلام خبر همکاری این مرکز با شرکت سایپا، پس از اشاره به استفاده از اینترنت اشیا به عنوان یکی از بستر‌های استفاده از خودرو‌های خودران گفت:

در این زمینه مطالعات و فعالیت‌های مختلفی انجام شده است از جمله اینکه با شرکت سایپا در زمینه خودرو هوشمند به توافق‌هایی رسیده‌ایم. وقتی نام خودرو هوشمند مطرح می‌شود همه ذهن‌ها به سمت خودرو خوددران می‌رود و تصور می‌شود امروز که حرکت کنیم، فردا خودرو خودران خواهیم داشت.

رئیس پژوهشگاه ICT وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح مراحل پیاده‌سازی این پروژه اعلام کرد:

قدم اول استفاده از ماژول‌های هوشمند در خودرو‌های فعلی است. یعنی خودرو ما از یک خودرو مکانیکی تبدیل به خودرو الکترونیکی می‌شود. در قدم بعد اندک اندک به آن ماژول‌های الکترونیکی دیگر اضافه می‌شود تا خودرو تمام الکترونیکی داشته باشیم. البته این خودرو تمام الکترونیکی همچنان از هوش راننده استفاده می‌کند.

یزدانیان در ادامه به این نکته اشاره کرد که قدم‌های بعدی این مرکز مانند پروژه‌های استاندارد خودرو‌های خودران، خارج کردن اختیار از دست راننده و تبدیل شدن وی به یک مرسوله در خودرو است. تجلی سرویس‌های حمل و نقل به صورت هوشمند یا همان فرایند Car as A Service موضوعی است که این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود به آن اشاره کرده و اعلام کرد که برنامه‌ای بین ۵ تا ۱۰ ساله برای رسیدن به آن نیاز است:

بین ۵ تا ۱۰ سال احتیاج داریم که یک خودروی کامل خودران و هوشمند داشته باشیم. مهمترین زیرساخت و یا به بیانی بهتر، تنها زیرساخت راه ارتباطی خودرو خودران هوشمند همان توسعه ۵G در کشور خواهد بود که مقدمات آن آغاز شده است.

واکنش آذری جهرمی به اظهارات تند مجیدی

طی مراحل پیشرفت به صورت پلکانی و قدم به قدم یکی از اصول ثبات فناوری و صنعت در یک حوزه است. با توجه به اینکه خودروسازان داخلی همواره در زمینه نوآوری و حرکت با فناوری روز با مشکلات متعددی روبرو بوده‌اند باید دید که نتیجه همکاری که در این مطلب در مورد آن صحبت کردیم به چه خروجی خواهد انجامید.

منبع:برترین ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هاست