تفکر همه یا هیچ دقیقا چیست ؟

یکی از انواع تفکراتی که اغلب به آن فکر میکنیم، تفکرات سیاه و سفید می باشد که یکی از شایع ترین تفکرات با علائم و راه حل های کشف شده ای می باشد.
کد خبر : 108659
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 12:14
تفکر همه یا هیچ دقیقا چیست ؟

آشنایی با تفکر سیاه و سفید ، نظریه تفکر همه یا هیچ

تفکر سیاه و سفید یک الگوی فکری است که در اکثر افراد وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است که شما به یک شکست بزرگ فکر کنید و آن را سیاه و سفید ببینید. روانشناسان عقیده دارند که این الگوی فکری یک نوع تخریب کننده ذهنی محسوب می شود زیرا شما را از واقعیت دور کردهو همه چیز را پیچیده، نامطمئن، متزلزل و در حال تغییر نشان می دهد. تفکر سیاه و سفید گاهی اوقات می تواند منجر به افسردگی و دپرس شدن افراد هم بشود. البته تکنیک های ذهنی هم هستند که شما می توانید با انجام آن ها احساسات خود را به چالش بکشید که در این قسمت  درباره آن ها توضیح خواهیم داد.

تفکر سیاه و سفید

علل ؛ چه چیزی باعث تفکر سیاه و سفید می شود؟

اگرچه داشتن تفکر سیاه و سفید در زندگی یک اتفاق طبیعی است اما ممکن است علامت چیزی جدی تر باشد . البته زمانی نشان دهنده یک مشکل جدی است که دائمی بماند و ممکن است علائم زیر را هم به همراه داشته باشد :

خودشیفتگی

خودشیفتگی یک رفتار افراطی و توجه بیش از حد به خود است. تفکر سیاه و سفید می تواند علامت این اختلال شخصیتی باشد و افرادی که به این اختلال دچار هستند، معمولاً در کمک کردن به دیگران دچار مشکل می شوند و بیشتر به خودشان فکر می کنند .

افسردگی

هنگامی که افراد به اضطراب و افسردگی دچار می شوند، اغلب محیط اطراف را سیاه و سفید می بینند. احساسات سیاه و سفید برای آن ها وضعیت را بدتر می کند و همه چیز را به هم می ریزد.

اختلال شخصیتی مرزی

اختلال شخصیتی مرزی یک نوع بیماری ذهنی است که باعث می شود افراد احساس شدیدی از استرس، اضطراب و افسردگی را در خودشان داشته باشند. آن ها معمولاً نمی توانند خودشان را کنترل کنند و در نتیجه افکار سیاه و سفید دارند.

اختلال شخصیت وسواسی جبری

این اختلال یعنی تفکر سیاه و سفید که برای افراد مبتلا، بیش از هر زمان دیگری رخ می دهد  زیرا آن ها همیشه به دنبال کنترل چیز های مختلف هستند و همین باعث می شود که حس تغییر برای شان سخت باشد.

اثرات تفکر سیاه و سفید

تفکر سیاه و سفید می تواند اثرات متفاوتی روی سلامت ذهن داشته باشد و همه چیز بستگی به علت آن دارد.

۳۰۳ فوتی جدید کرونا در کشور/ ۱۱۲۹۱ بیمار دیگر شناسایی شدند

روابط

اگر به دنبال روابط نرمال هستید اما اتفاقات طبیعی در یک رابطه برای شما خیلی شدید و سنگین می شود، یعنی تفکر سیاه و سفید عامل ایجاد این مسئله خواهد شد و باعث می شود که فرصت صحبت کردن با دیگران را از دست بدهید و باعث شود که شما افراد را از دسته بندی خوب ها وارد دسته بندی بد کنید. شاید با این تفکر فرد مورد علاقه خود را از دست بدهید. به عنوان مثال ناگهان خشمگین شوید و یک رابطه را برای همیشه قطع کنید و از حل مشکلات دوری کنید.

یادگیری

کاملاً طبیعی است که شما در مدرسه یا دانشگاه درسی را پاس می کنید یا در آن شکست می خورید. اما همین مسئله کوچک ممکن است باعث ایجاد تفکر خوب بودن یا بد بودن در افراد شود و آن ها هیچ حد وسطی را در مورد خودشان قائل نباشند و در نتیجه تفکر سیاه و سفید باعث می شود که همیشه از یک طرف بوم بیفتید.

شغل

گاهی اوقات تفکر سیاه و سفید می تواند عامل سفت و سختی بیش از حد شما شود. این نوع تفکر می تواند در محیط کار مشکل ایجاد کند  زیرا شما در محیط کار نیازمند همکاری با افراد مختلف هستید و با ایده های متفاوت روبرو می باشید. پس نباید بیش از این روی عقاید خود پافشاری کنید.

رژیم غذایی

شاید تفکر سیاه و سفید باعث شود که شما رژیم غذایی خود را بیش از حد محدود کنید و نتوانید چیزهای جدید را امتحان کنید. این تفکر عامل توجه بیش از حد به ظاهر غذا، دسته بندی غذاها به خوب و بد خواهد بود و یک نوع بیماری ذهنی و وسواس را ایجاد می کند.

راه حل و راه رهایی از تفکر سیاه و سفید

اگر می خواهید تفکر سیاه و سفید را بکار بگیرید نگاه خود را به سلامت ذهن تان تغییر دهید و راهکارهای پیشنهادی این بخش را امتحان کنید .

چهارچوب تفکر خود را تغییر دهید

سعی کنید که خودتان را به چالش بکشید. طرز فکرتان را در مورد خود تغییر دهید یا نگاه تان را نسبت به بعضی از مسائل دستخوش تغییر کنید تا یک تمرین برای شما باشد.

به کلمات خود دقت کنید

فرد دارای تفکر سیاه و سفید، اغلب از کلماتی مانند همیشه یا هرگز استفاده می کند. یعنی آن ها همه چیز را صفر تا صد می بینند. اگر شما هم این کلمات را زیاد استفاده کردید، بدانید که به این مشکل دچار هستید. همیشه باید احتمالات را نیز در نظر بگیرید و میانه رو باشید .

رفع چاله های خطرناک در بیش از 40 نقطه از بزرگراه آزادگان

پذیرش

چیزی که باید در زندگی شما به طور دائمی اتفاق بیفتد، تغییر است. باید خودتان را متقاعد کنید که شما همه چیز را نمی دانید.

سوال پرسیدن

اصلا اشکالی ندارد که سوال بپرسید یا حتی خیلی از اوقات می توانید بگویید که نمی دانم. پس این مسائل را با خودتان حل کرده و آن ها را بپذیرید.

تراپی رفتاری شناختی

بسیاری از روانشناسان، تراپی رفتاری شناختی را پیشنهاد می کنند که باعث می شود الگوهای غلط فکری برطرف گردد. الگوی رفتاری شناختی به افراد کمک می کند که عوامل مخرب ذهنی را کنار بگذارند و فهم بهتری از رفتار و انگیزه دیگران پیدا کنند و مهارت های حل مسئله را در خودشان افزایش دهند تا شرایط سخت را بهتر کنترل کنند. سپس اعتماد به نفس بیشتری نسبت به توانایی های خود داشته باشند و همیشه تفکرات سفت و سخت را به تفکرات منعطف و قابل تغییر تبدیل کنند.

چگونه تفکر سیاه و سفید را تغییر دهیم؟

تفکر سیاه و سفید باعث می شود که در شغل و زندگی شخصی درگیری هایی را پیدا کنید و سلامت ذهن شما دچار مشکل شود که قابل درمان نیز خواهد بود. به همین دلیل روانشناس و روان درمان می تواند در این زمینه به شما کمک کند و باعث شود که تصمیمات بهتری بگیرید.

همچنین می توانید روش های زیر را امتحان کنید :

  • کاری که انجام می دهید را از شخصیت خود جدا بدانید.
  • مقیاس خوب یا بد را کنار بگذارید و همیشه حد وسط را در نظر بگیرید.
  • اگر دست خودتان نبود و درگیر افکار سیاه و سفید شدید، یک کاغذ بردارید. عبارت های حقیقی کوچک روی آن بنویسید. به عنوان مثال یادداشت کنید ؛ درست است که شکست خوردم اما انسان بدی نیستم. چون راه های زیادی را امتحان کردم. پس می توانم با تلاش به چیزهای بهتری برسم و هیچ چیز قطعی نیست.
  • به تفکرات دیگران توجه کنید و از آن ها الگو برداری کنید. اگر تفکر سیاه و سفید گاهی اوقات مانع از دیدن ویژگی های خوب دیگران می شود، پس سعی کنید با آرامش از ویژگی ها و تفکرات مثبت آن ها الگو برداری کنید و یک نگاه واضح و شفاف داشته باشید.

منبع : نمناک

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هاست