عادت‌های نادرست، تهدیدی علیه سلامتی انسان

بسیاری از ما عادت‌های نادرستی در زندگی داریم که چون به آنها خو گرفته‌ایم متوجه مضرات آن نیستیم.
کد خبر : 118227
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 - 15:53
عادت‌های نادرست، تهدیدی علیه سلامتی انسان

بسیاری از ما عادت‌های نادرستی در زندگی داریم که چون به آنها خو گرفته‌ایم متوجه مضرات آن نیستیم. اما این بدان معنی نیست که این عادات غلط قابل اصلاح نیستند. متاسفانه بسیاری افراد هستند که تسلیم عادات غلط در زندگی هستند که نتیجه آن بیماری و کاهش طول عمر است. بیایید نگاهی به فهرست این عادت‌های نادرست داشته باشیم شاید زمینه‌ای برای اصلاح آنها شود.

سیگار کشیدن:
سیگار کشیدن ریسک و شرایط مرگ‌آوری مثل بیماری‌های قلبی وابتلا به سرطان به خصوص سرطان‌های ریه و گلو را افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده در امریکا، سیگار سالانه موجب ۴۴۳۰۰۰ مرگ در این کشور می‌شود. در ضمن ترکیبات شیمیایی سیگار خاصیت ارتجاعی پوست را از بین برده و باعث ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود.

بدون محافظ در مقابل آفتاب قرار گرفتن:
آفتاب زیادی و بی محافظ می‌تواند منجر به سرطان پوست شود. بنا براین باید پوست با کرم‌های ضدآفتاب محافظت شود. و در ساعات میانه روز از قرار گرفتن در معرض آفتاب، یا استفاده از تخت‌های برنزه جدا اجتناب شود.

استفاده از دارو:
استفده از مواد مخدر (حتی به عنوان مسکن برای دردهای شدید) یا استفاده نادرست از داروهایی که پزشک تجویز کرده است، می‌تواند آسیب‌های جدی به اندام‌های داخلی بدن وارد کند.

رژیم غذایی نادرست و ضعیف:
رژیم سرشار از چربی و کالری و فاقد میوه و سبزیجات به هیچ عنوان یک رژیم غذایی غنی محسوب نمی‌شود زیرا این نوع رژیم فقط باعث چاقی و گرفتگی عروق می‌شود. و بیماری‌هایی مثل سکته، حمله قلبی، اتساع عروق و فشار خون بالا را با خود به همراه دارد. به علاوه، در مورد میزان قند و هیروکربن موجود در رژیم غذایی هم باید مراقبت لازم صورت گیرد زیرا هر دوی این مواد می‌تواند منجر به بیماری دیابت شوند.

صدور کارت آسترازنکا با دستکاری اطلاعات سامانه وزارت بهداشت؛ هر کارت ۲ تا ۵ میلیون تومان

کم تحرکی:
تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که دارای سبک زندگی نشسته، ساکن و کم تحرک هستند،‌ بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دارند. هر کس باید روزانه حداقل ۱۰ هزار قدم بردارد به اضافه اینکه هفته‌ای سه یا چهار روز، حداقل به مدت ۴۵ دقیقه ورزش کند. توجه کنید که حرکات ورزشی باید ترکیبی از حرکات قلبی- عروقی مثل دویدن و شنا کردن و حرکات سنگین مثل وزنه زدن باشد.

کمبود حمایت اجتماعی:
تحقیقات می‌گویند افرادی که از حمایت‌های محکم خانوادگی یا دوستان برخوردارند کمتر دچار استرس می‌شوند و نسبت به کسانی که تنها زندگی می‌کنند از سلامت و طول عمر بیشتری برخوردارند.

عدم رعایت بهداشت:
رعایت اصول اولیه و پایه‌ای بهداشت از مهمترین عوامل برای داشتن یک زندگی سالم است. به عنوان مثال عدم شستشوی مرتب دستها باعث ابتلا و شیوع سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شود یا مسواک نزدن مرتب دندان‌ها، علاوه بر پوسیدگی دندان‌ها و التهاب و ورم لثه‌ها، باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود.

داشتن سطح بالای استرس:
استرس زیاد موجب بیماری‌های زیادی در طول زندگی می‌شود که از همه بدتر افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل است. استرس زیاد باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول شده که باعث نگهداری چربی می‌شود. پس سعی کنید با انجام حرکات ورزشی، خواب کافی، و پیدا کردن سرگرمی که آرامش بخش باشد، استرس را از وجود خود دور کنید.

عدم مراجعه مرتب به پزشک:
همواره پیشگیری کلید سلامت است. مراجعه مرتب به پزشک می‌تواند کمک موثری در حفظ سلامت باشد زیرا با پایش مرتب فشار خون، میزان قند خون و … فرد می‌تواند هر مشکلی را در همان مراحل اولیه پیدا و درمان کند. ضمن اینکه بنا بر شرایط سنی، بیماری‌های ارثی و سن و جنس فرد، انجام غربلگری مرتب سینه، سنگ دستگاه گوارش و … از ضروریات است.

سخنرانی بایدن در سازمان ملل درباره برجام

منبع:زیباشهر

بازدیدها: 0

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هاست