یک سوم کل اقتصاد سینمای ایران در اختیار سلطان بی‌تاج و تخت

فروش سینمای ایران از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا امروز بالغ بر ۲۴۱ میلیارد تومان در قالب بیش از ۲۷ میلیون بلیت بوده است… این ۲۶ میلیون بلیت سینما فقط توسط چند میلیون نفر تماشاگر در سراسر ایران و به ویژه در پایتخت خریداری شده… پس از ماه فروردین، مرداد و اردیبهشت رتبه‌های دوم و سوم

کد خبر : 16017
تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 اسفند 1397 - 8:51
یک سوم کل اقتصاد سینمای ایران در اختیار سلطان بی‌تاج و تخت

فروش سینمای ایران از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا امروز بالغ بر ۲۴۱ میلیارد تومان در قالب بیش از ۲۷ میلیون بلیت بوده است… این ۲۶ میلیون بلیت سینما فقط توسط چند میلیون نفر تماشاگر در سراسر ایران و به ویژه در پایتخت خریداری شده… پس از ماه فروردین، مرداد و اردیبهشت رتبه‌های دوم و سوم پرفروش‌ترین ماه‌های سال را در سینمای ایران در اختیار دارند… بدترین ماه برای اکران نیز به ترتیب ماه‌های اسفند، خرداد و شهریور هستند…

یک سوم کل اقتصاد سینمای ایران در اختیار سلطان بی‌تاج و تختبر اساس اطلاعاتی که «تابناک» به دست آورده، فروش سینمای ایران در طول سال ۱۳۹۷ تا امروز بالغ بر ۲۴۱ میلیارد تومان بوده که یک مجموعه سینمایی و یک دفتر پخش سهم عمده از آن را در اختیار داشته‌اند و با وجود شکل گیری رقبای تازه، امپراتوری علی سرتیپی با محوریت فیلمیران و سینما کوروش در سینمای ایران حفظ شده است؛ موقعیتی که احتمالاً در سال آینده با مدعیان تازه‌ای مواجه می‌شود اما بعید است بازی تغییر کند.

به گزارش «تابناک»؛ در گذشته دور که تجمیع آمار فروش به صورت آنلاین در لحظه ممکن نبود، این امر به صورت تخمین صورت می‌پذیرفت و ارزیابی اقتصادی سینمای هر کشور بسیار دیرهنگام رخ می‌داد اما از زمانی که ابزارهای آنلاین به کمک سینما آمد، در این حوزه نیز شاهد تحول بودیم و میزان فروش، وسعت فروش و جزئیات فروش نظیر زمان بلیت‌فروشی، به لحظه قابل دسترسی شد و این امر نخستین بار در سینمای آمریکا پیاده سازی و عملیاتی شد.

برندون گری وب‌سایت «باکس آفیس موجو / Box Office Mojo» را در سال ۱۹۹۸ پایه گذاری کرد و اکنون همچون بسیاری از وب‌سایت‌های مرجع آمار و اطلاعات نظیر الکسا و آی ام دی بی، تحت مالکیت و زیرمجموعه آمازون درآمده است. این وب‌سایت که از سال ۲۰۰۲ جایگاه خود را به عنوان مرجع فروش سینمای آمریکا و سپس بخش‌های وسیعی از جهان تثبیت کرد، فروش فیلم‌های سینمایی را با کوچک‌ترین جزئیات درباره سینمای آمریکا و با جزئیات کمتر برای سینمای دیگر کشورها ثبت و به لحظه بروزرسانی می‌کند.

عدم شفافیت آماری در سینمای ایران طی سال‌های اخیر چالش‌زا شده بود و حرف و حدیث‌هایی را نیز در پی داشت، تا اینکه بالاخره طی چند سال اخیر سامانه ضعیف‌تری راه‌اندازی شد و دسترسیِ آن در اختیار طرف‌های دخیل در حوزه اکران نظیر شرکت‌های پخش، تهیه کنندگان و سینماداران قرار گرفت. اکنون در اقدامی ارزشمند از سوی سازمان سینمایی در دوره حسین انتظامی، شاهد ارائه دسترسی عمومی‌تر به این سامانه هستیم که تحت عنوان پنل گزارش‌گیری در دسترس قرار گرفته است.

ظاهر متفاوت سخنگوی دولت در نشست خبری

میزان فروش سینمای ایران در ماه‌های مختلف طی ماه‌های مختلف سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷

سرویس فرهنگی «تابناک» پس از کسب این آمار، به تحلیل آخرین اطلاعات موجود پرداخت تا وضعیت اقتصادی سینمای ایران و منتفعین اصلی از اقتصاد سینمای کشورمان در طول سال ۱۳۹۷ مشخص شود. بر اساس این آمارها، سینمای ایران از ابتدای سال تا امروز بالغ بر ۲۴۱ میلیارد تومان در قالب بیش از ۲۷ میلیون بلیت فروش داشته است.

در این سامانه به جای بلیت از واژه نفر استفاده شده که اشتباه است. اساساً با توجه به نوع بلیت فروشی که تک به تک بلیت‌ها بر اساس اسامی اشخاص و کدملی فروخته نمی‌شود، نمی‌توان به درستی احصاء کرد که چند شخص به خرید این بلیت‌ها پرداخته‌اند اما با توجه به اطلاعات مرکز آمار می‌توان با اطمینان گفت که کسر کوچکی از مردم ایران امسال مشتری سینما بوده‌اند. در واقع این ۲۶ میلیون بلیت سینما فقط توسط چند میلیون تماشاگر در سراسر ایران و به ویژه در پایتخت خریداری شده و قطعاً چیزی در حدود یک سوم مردم ایران امسال به سینما نرفته‌اند.

بر اساس این آمارها، پس از ماه فروردین، ماه‌های مرداد و اردیبهشت رتبه‌های دوم و سوم پرفروش‌ترین ماه‌های سال را در سینمای ایران در اختیار دارند و تیر و مهر نیز چهارمین و پنجمین ماه‌های پرفروش سال هستند. بدترین ماه برای اکران همچنان به صورت سنتی، اسفند است و خرداد و شهریور به ترتیب دومین و سومین ماه‌های کم فروش سال هستند. این آمارها قطعاً به اکران هوشمندتر و رقابت برای ماه‌های پرمخاطب‌تر دامن می‌زند و منجر به تراکم اکران در ایام پرمخاطب سینما خواهد شد.

در میان دفاتر پخش، «فیلمیران» با نزدیک به ۸۳ میلیارد تومان فروش در قالب قریب به ۹٫۴ میلیون بلیت برای پخش ۱۵ فیلم در سال ۹۷، تا اینجا سهم ۳۵٫۱ درصدی از بازار را در اختیار دارد و در واقع کنترل بیش از یک سوم کل فروش سینمای ایران هنوز در مدیریت علی سرتیپی است. «نیکان فیل» با بیش از ۴۳ میلیارد تومان فروش در قالب قریب به ۴٫۵ میلیون بلیت برای پخش ۷ فیلم سینمایی، تا اینجا ۱۸٫۵ درصد از کل فروش سینمای ایران در سال ۹۷ را در اختیار دارد.

رده سوم تا هفتم نیز به ترتیب به «هدایت فیلم» (۲۱ میلیارد در قالب ۲٫۲ میلیون بلیت برای ۱۰ فیلم و ۸٫۹ درصد بازار)، «بهمن سبز (حوزه هنری)» (۲۰ میلیارد در قالب ۲٫۶ میلیون بلیت برای ۹ فیلم و ۸٫۶ درصد بازار) و «سیمای مهر» (۱۹ میلیارد در قالب ۲٫۲ میلیون بلیت برای ۵ فیلم و ۸ درصد بازار)، «فیلمسازان مولود» (۱۸ میلیارد در قالب ۲٫۲ میلیون بلیت برای ۱۴ فیلم و ۷٫۹ درصد بازار) و «خانه فیلم» (۱۲٫۳ میلیارد در قالب ۱٫۳ میلیون بلیت برای ۶ فیلم و ۵٫۲۳ درصد بازار) تعلق گرفته است. مجموع این هفت دفتر بالغ بر نود درصد کل فروش سینمای ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

بازیگر ایرانی: ایتالیایی‌ها فکر کردند کارگرم نه بازیگر

در میان سینماها نیز پردیس سینمایی کورش با مدیریت علی سرتیپی با بیش از ۲۹ میلیارد تومان فروش در قالب بیش از دو میلیون و سیصد هزار بلیت تا به امروز، بیشترین فروش را داشته است. پردیس سینما آزادی با بیش از سیزده میلیارد تومان فروش در قالب بیش از یک میلیون بلیت، جایگاه دوم را در اختیار دارد. همچنین پردیس سینمایی هویزه مشهد با بیش از هشت میلیارد و ششصد میلیون تومان فروش در قالب قریب به نهصد هزار بلیت، در رده سوم پرفروش‌ترین مجموعه‌های سینمایی کشور را در سال ۹۷ قرار گرفته است.

پردیس سینمایی باغ کتاب با بیش از هشت میلیارد و چهارصد میلیون فروش در قالب حدود هفتصد هزار بلیت در رده چهارم قرار دارد، پردیس سینمایی مگامال با بیش از هشت میلیارد و صد میلیون در قالب حدود هفتصد هزار بلیت در رده پنجم قرار گرفته، پردیس سینمایی ملت با بیش از هفت میلیارد و سی میلیون در قالب قریب به ششصد هزار بلیت در رده ششم قرار گرفته است.

همچنین پردیس سینمایی اطلس مشهد با بیش از شش میلیارد تومان فروش در قالب بیش از هفتصد هزار بلیت در رده هفتم قرار دارد، پردیس سینمایی چارسو با قریب به شش میلیارد تومان در قالب نزدیک به نیم میلیون بلیت در رده هشتم قرار گرفت، پردیس سینمایی زندگی با پنج و نیم میلیارد تومان در قالب قریب به نیم میلیون بلیت در رده نهم قرار دارد، سینمافرهنگ با پنج میلیارد و سیصد میلیون و بیش از چهارصد هزار بلیت در رده دهم قرار گرفته است.

بر این اساس، علی سرتیپی را می‌توان سلطان بی‌تاج و تخت سینمای ایران در این دوره تلقی کرد که اقتصاد چند صد میلیاردی سینمای ایران به شکل جدی متکی به سینما و دفتر پخش تحت مدیریت اوست.

بازدیدها: 8

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هاست