۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۶:۳۸ ق٫ظ

رنگ ائوزین وای چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

رنگ ائوزین وای نوعی فلورسنت است که برای رنگ آمیزی سیتوپلاسم، کلاژن ها و فیبرهای ماهیچه‌ای در زیر میکروسکوپ استفاده می‌شود. به طور کلی شناساگرها یا معرف‌ های شیمیایی به منظور شناسایی pH یک محلول مجهول بوده و یک ترکیب شیمیایی به نام هالوکرومیک می ‌باشند. از معروف ترین برندها در این زمینه میتوان برند معتبر سیگما آلدریچ را نام برد که شناساگرها از جمله مواد پرمصرف محصولات برند سیگما میباشند. این معرف ها از طریق شرکت های فروش مواد شیمیایی تهران عرضه و توزیع میگردند.

مشخصات رنگ ائوزین وای

همانطور که میدانید رنگ ائوزین وای (Eosin Y) نوعی معرف یا فلورسنت پودری است که رنگ آن قرمز می‌باشد و فرمول شیمیایی آن C20H6Br4Na2O5 است. این نوع فلورسنت از ترکیب واکنش فلورسین و برم به وجود می‌آید که در آزمایشگاه ها کاربرد بسیار زیادی دارد. ناگفته نماند که شرکت دایا اکسیر مرکز فروش معتبر مواد شیمیایی در تهران می‌باشد. بنابراین برای تهیه انواع رنگ ها و معرف های آزمایشگاهی و همچنین وسیله های آزمایشگاهی میتوانید به این شرکت مراجعه کنید. لازم به ذکر است که در آزمایشگاه ها برای رنگ کردن سیتوپلاسم، فیبر های ماهیچه‌ای و کلاژن ها جهت معاینه با میکروسکوپ از رنگ ائوزین وای استفاده می‌کنند.

به قسمت هایی از میکروسکوپ که به راحتی توسط این معرف رنگ می‌پذیرند ائوزینوفیلیک گفته می‌شود. ناگفته نماند که در معاینه بافت شناسی قسمت های مغزی جهت رنگ آمیزی بافت کبد از این معرف استفاده می‌کنند. همچنین جهت مشخص کردن بخش ها و قسمت های مغزی در بافت شناسی این معرف مورد استفاده قرار میگیرد.

ناگفته نماند که یکی از رنگ های تری آریل متان، رنگ ائوزین وای می‌باشد. این رنگ در تولید لوازم آرایشی همچون تونر کاربرد بسیار زیادی دارد. بهتر است بدانید که این معرف دارای بار منفی یا آنیونی می‌باشد. همچنین بار های مثبت و کاتیون موجود در این معرف همچون گروه های آمینه باعث رنگ آمیزی بافت های سیتوپلاسم می‌شود. لازم به ذکر است که این نوع فلورسنت در آب کاملا محلول می‌باشد.

رنگ ائوزین وای

رنگ ائوزین وای

کاربردهای رنگ ائوزین وای

همانطور که گفتیم رنگ ائوزین در آزمایشگاه ها از کاربرد های بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال این معرف به عنوان لکه برای تشخیص و تعیین بافت کبدی و رنگ کردن سیتوپلاسم و کلاژن ها مورد استفاده قرار میگیرد. ناگفته نماند که این معرف در PH های پایین باعث به وجود آمدن رسوب به رنگ بنفش تیره می‌شوند. همچنین این معرف ها، یک نوع رنگ اسیدی می باشند که در PH های محدوده ۲/۵ الی ۴/۵ باعث بهتر شدن رنگ می شوند. درضمن، این معرف در ارگانیسم های گرم مثبت، باعث توقف رشد بیشتر آن ها خواهد شد. البته ناگفته نماند که این معرف در سایر صنایع هم کاربرد های بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال در صنایع رنگرزی نساجی و تولید جوهر و کاغذ سازی از ائوزین وای استفاده می‌کنند. همچنین در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است که اصلی ترین و مهم ترین کاربرد رنگ ائوزین وای در پزشکی و آزمایشگاه های بافت شناسی می‌باشد.

موارد احتیاطی مصرف رنگ ائوزین وای

همانطور که میدانید رنگ ائوزین وای نوعی ماده سمی و شیمیایی است که در حین برخورد با لباس‌تان، بهتر است لباس آلوده‌تان را عوض کنید. همچنین اگر این ماده شیمیایی با پوست‌تان تماس داشته باشد می‌بایست پوست‌تان را حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با آب و صابون به خوبی شست و شو دهید. بلعیدن و استنشاق ائوزین وای، باعث آسیب جدی به پوست و ریه ها و چشم‌هایتان می‌شود. اگر فردی این ماده سمی را استنشاق کرد بهتر است او را به فضای آزاد منتقل کنید تا نفس عمیق بکشد. در صورت تنفس مشکل دار بهتر است به او اکسیژن بدهید.

رنگ ائوزین وای

نحوه استفاده از رنگ ائوزین وای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *