۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۴:۰۸ ب٫ظ

از همکاری با ترکمنستان برای توسعه کریدور شمال – جنوب تا آغاز حرکت قطارهای تهران – کربلا

به گزارش میهن نوین حضور وزیر راه و شهرسازی در ترکمنستان برای گسترش همکاری‌ها و توافق برای توسعه کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب و آغاز پیش‌فروش بلیت برای قطارهای ترکیبی تهران – کربلا، از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

در هفته‌ای که گذشت،  بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ طی نامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و متن کامل این بخش تحت عنوان سقف منابع عمومی دولت و مفروضات منابع و مصارف، نیز روز چهارشنبه منتشر شد.

بخشی از متن منتشرشده، به حمل‌ونقل اختصاص داشت. از جمله اینکه در تبصره ۱۲ این لایحه مربوط‌ به حمل‌ونقل آمده است: هر یک از شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل مکلفند ۱۰۰ درصد سود قابل تقسیم خود را پس از کسر مالیات ۵۰ درصدی سود ویژه و سود سهام دولت تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال به حساب صندوق توسعه حمل‌ونقل کشور نزد خزانه‌داری کل کشور که توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود، واریز کنند.

فروش هفته: بلیت قطار تهران – کربلا

یکی دیگر از اخبار مهم حوزه حمل‌ونقل، اعلام مرحله جدید فروش بلیت قطار ترکیبی تهران – کربلا برای قطارهای بازه زمانی آذر ماه بود که از این هفته آغاز شده و اولین قطار ترکیبی ایران به سمت کربلا در آذرماه، نیز فردا حرکت خود را آغاز می‌کند.

ترکمنستان

همکاری هفته: ایران و ترکمنستان

حضور مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در ترکمنستان و در مراسم همایش اقتصادی تجار و بازرگانان، یکی دیگر از اخبار مهم این هفته بود.

بذرپاش در این مراسم از شکوفایی روابط تجاری میان ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: گشایش‌ها میان روابط بازرگانی دو کشور با عزم و اراده و رویکرد هوشمندانه و آینده‌نگر میان مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های توانمند میان طرفین در حال تحقق است.

او با بیان اینکه ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال-جنوب و شرق- غرب هستند، افزود: دو کشور توافق کرده‌اند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.

بذرپاش همچنین پس از اختتامیه هفدهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان گفت: توافق‌های انجام‌شده  بر اساس موضوعات بررسی شده در  شش کمیته کاری میان ایران و ترکمنستان امضا و نهایی شد.

آمادگی هفته: راهداری زمستانی

به‌دنبال آغاز فصل سرما،  مدیرکل بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از استقرار قرارگاه راهداری زمستانی از یک آذر ماه خبر داد تا به گفته او و با تلاش همکاران راهدار، حداقل مسدودی را در طول زمستان در سطح کشور داشته باشیم.

با وجود این، خداداد مقبلی -معاون ساخت و نگهداری سازمان راهداری- با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون هنوز سهمیه قیر به سازمان راهداری ابلاغ نشده است، گفت: ما ۱۲۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم و منتظر ابلاغ قیر هستیم.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری هفته: سواحل مکران

به‌دنبال تاکید بر توسعه دریامحور، وزیر راه و شهرسازی از اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه مکران خبر داد و گفت: کمیته‌ای در وزارت راه و شهرسازی برای ارزیابی پیشنهادات سرمایه‌گذاری در مکران تشکیل شده که در حال ارزیابی پیشنهادها است.

همچنین یکی دیگر از اخبار مهم حوزه حمل‌ونقل در بخش دریایی، اعلام آخرین وضعیت عملیات لایروبی کانال کشتیرانی ولگا – خزر بود که این کار از جمله تعهدات طرف روس جهت افزایش سطح تردد کشتی­‌ها در رودخانه ولگا است و اکنون عملیاتی شده و در چنین شرایطی، کشتی‌ها قادر خواهند بود به‌راحتی با حجم بار بیش از ۵۰۰۰ تن در کانال حرکت کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *