۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۸:۴۴ ق٫ظ

بررسی کاربرد چیلر تراکمی در صنایع

چیلر تراکمی

کاربرد چیلر در صنایع بسیار گسترده می باشد. در اینجا قصد داریم شما را با برخی از این صنایع آشنا و کاربرد چیلر را شرح دهیم. ابتدا توضیح مختصری از چیلر ارائه می نماییم و سپس به بررسی صنایع می پردازیم.

چیلر تراکمی چیست ؟

چیلر دستگاه می باشد که تولید آب خنک می نماید. این دستگاه در دو مدل تراکمی و جذبی طراحی و تولید می شود که مدل جذبی آن کاربرد کمی دارد و بیشتر از مدل تراکمی استفاده می شود.

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی دارای سیکل تبرید تراکمی می باشد و دارای قسمت های مهمی چون کمپرسور، اواپراتور و کندانسور می باشد. در این سیکل گرما از آب جذب و به محیط بیرون منتقل می شود. آب خنک تولید شده در چرخه مجزایی گردش می نماید و گرما را از محل مورد نظر ما جذب و سپس به چیلر باز میگردد.

کاربرد چیلر در کارخانجات مواد غذایی

کاربرد چیلر در صنعت مواد غذایی با توجه به تولیدات کارخانه متفاوت می باشد. از چیلر در این صنعت برای خنک نمودن سریع محصولات استفاده می شود به عنوان مثال در کارخانجات تولید شکلات با استفاده از چیلر شکلات های تولیدی و فرم گرفته را سریعا خنک می نمایند تا شکل ظاهری آنها حفظ شود. همچنین از چیلر در کارخانجات تولید آب آشامیدنی برای سرد کردن سریع آب استفاده می شود.

کاربرد چیلر در کارخانجات صنعتی

کاربرد چیلر در کارخانجات صنعتی برای خنک نمودن دستگاه ها و تجهیزات مختلف می باشد. آب تولید شده توسط چیلر به بخش هایی از دستگاه منتقل می شود که دمای بسیار بالایی دارند. برای جلوگیری از خراب شدن و آسیب دیدن دستگاه باید دمای این بخش ها کاهش یابد.

برخی از تجهیزات و ماشین آلات صنعتی تحت فشار بالایی کار می نمایند به همین دلیل دمای آنها افزایش می یابد و باید دمای آنها را کنترل نمود تا آسیبی به دستگاه وارد نشود.

کاربرد چیلر در دامداری

از چیلر در دامداری ها برای خنک نمودن سریع شیر استفاده می نمایند. شیر تازه دوشیده شده دارای دمای بالایی می باشد و احتمال فاسد شدن آن زیاد است به همین دلیل شیر را بلافاصله با استفاده از پلیت و چیلر به دمای حدود ۵ درجه می رسانند تا بتوان آن را تا مدت زمان بیشتری نگهداری نمود و همچنین بتوان شیر را به نقاط دیگر ارسال نمود.

چیلر تراکمی

کاربرد چیلر در کشتارگاه مرغ

کاربرد چیلر در کشتارگاه مرغ برای تولید آب خنک مورد نیاز برای قرار دادن مرغ ها پس از کشتار می باشد. در این مراکز باید مرغ را بلافاصله در آب سرد قرار داد تا کیفیت گوشت مرغ حفظ شود. در برخی از این مراکز از یخ برای تولید آب خنک مورد نیاز خود استفاده می نمایند ولی در مراکز صنعتی و بزرگ این امر امکان پذیر نیست.

در همه مراکز استفاده از چیلر توجیه اقتصادی بالاتری دارد به این دلیل که در مدت زمان کوتاهی هزینه اولیه خرید دستگاه جبران می شود.

کاربرد چیلر در تولید لوازم پلاستیکی

از چیلر در کنار دستگاه تزریق پلاستیک استفاده می شود. لوازم تولید شده با دستگاه تزریق پلاستیک باید پس از قالب گیری فورا خنک شوند تا فرم و شکل آنها خراب نشود. در این دستگاه ها آب خنک تولید شده توسط چیلر به محل قالب گیری لوازم منتقل می شود و گرما را به خود جذب می کند تا فرم تجهیزات تولید شده حفظ شود.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این دستگاه به صفحه محصول چیلر دستگاه تزریق پلاستیک مراجعه نمایید.

چیلر تراکمی

انواع چیلر تراکمی

چیلر های تراکمی خود به دو گروه کلی هوا خنک و آب خنک تقسیم می شوند. که در ادامه مزایا و معایب هر کدام را شرح می دهیم.

کاربرد چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی هوا خنک یکی از رایج ترین مدل های چیلر می باشد. تعمیر و نگهداری این دستگاه آسان می باشد و هزینه نگهداری آن پایین می باشد. این دستگاه مجهز به کندانسور هوایی می باشد به همین دلیل به آن چیلر هوا خنک می گویند.

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی آب خنک مناسب مناطق گرم و خشک نمی باشد به این دلیل که راندمان بسیار پایینی دارد و مصرف انرژی آن بالا می باشد و بهتر است در این مناطق از چیلر آب خنک استفاده شود.

برای آشنایی بیشتر با کندانسور های چیلر به شما پیشنهاد می کنیم که به صفحه کندانسور چیلر مراجعه نمایید.

کاربرد چیلر تراکمی آب خنک

چیلر تراکمی آب خنک از مدل هوایی راندمان بالاتری دارد به این دلیل که به کندانسور آبی مجهز می باشد. چیلر های آب خنک نیاز به سرویس دوره ای منظم دارند به این دلیل که در کندانسور های آبی بعد از مدتی رسوبات آب بر روی سطح لوله ها و بدنه دستگاه قرار میگرد و راندمان دستگاه را کاهش می دهد به همین دلیل باید پس از مدتی سرویس و شستشو شود.

استفاده از چیلر آب خنک نسبت به مدل هوایی نیاز به توجه بیشتری دارد به همین دلیل هزینه تعمیر و نگهداری آن بیشتر می باشد ولی در مقابل هزینه خرید و مصرف انرژی آن نسبت به مدل هوایی کمتر می باشد.

کاربرد چیلر آب خنک در مناطقی می باشد که به منابع آزاد آبی دسترسی داشته باشیم یا بتوان با برج خنک کننده آب مورد نیاز کندانسور دستگاه را تامین نمود. در برخی مناطق به دلیل رطوبت بالای هوا برج خنک کننده راندمان خوبی ندارد و بهتر است که از چیلر هوا خنک استفاده شود.

صنایع برودتی نوری ارائه دهنده انواع چیلرهای صنعتی می باشد و شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه صنایع برودتی نوری را در گوگل جستجو نمایید و یا به صفحه چیلر مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *