۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲:۴۷ ق٫ظ

راه‌آهن همدان ـ سنندج با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد

به گزارش میهن نوین رئیس جمهور امروز در بدو ورود به سنندج، پروژه راه آهن همدان سنندج را افتتاح کرد.

سید ابراهیم رییسی در مراسم افتتاح خط ریلی همدان سنندج، اظهار کرد: امروز یکی از انتظارات و مطالبات مردم کردستان عملیاتی شده و از این موضوع بسیار خرسند هستم.

وی با تاکید بر اینکه باید از همه همکاران در مجموعه دولت و پیمانکاران و مهندسین و کارگرانی که با تلاش شبانه روز این انتظار قریب به ۱۷ ساله را جامه عمل پوشاندند تقدیر کنم، افزود: مردم انتظار داشتند در این ۱۷ سال این طرح به ثمر بنشیند و خدا را شاکر هستیم که به دولت این افتخار را عنایت فرمود که این خدمت را انجام دهیم.

راه‌آهن سنندج به مرز باشماق متصل می‌شود

رئیسی گفت: طراحی خط ریلی از سنندج به باشماق را آغاز می کنیم و برنامه ریزی خواهیم کرد که امروز با افتتاح این خط طراحی راه اهن از سنندج تا مرز باشماق آغاز شود.

وی تاکید کرد: این خط هم به خطوط ریلی بین المللی و ترانزیت کامل شود و امکان حمل مسافر و حمل بار از این طریق نیز انجام گردد.

رئیسی ادامه داد: کردستان سرزمین مقاومت در برابر دشمنان است و از مردمانی محترم فرهنگی با صفا، مقاوم و مردمانی دارای سنت‌های بسیار ارزشمند منطقه‌ای و بومی و برخوردار از اعتقادات و باور‌های الهی و مردمی که همواره به عنوان یک پشتوانه برای انقلاب اسلامی بوده و هستند.

وی تصریح کرد: خدمت به این مردم و کار برای این مردم برای دولت و همه مسئولان فخر است و باید به آن افتخار کنند که به این مردم و رفاه آن‌ها خدمت و تلاش کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر روند تداوم سفرهای استانی خاطر نشان کرد: سفر به استان ها باید تا جایی ادامه یابد که مطمئن شویم کارها به ثمر نشسته است.

رئیس با اشاره به اینکه پیگیری، تلاش و دلسوزی استاندار و مدیران در این استان کارها را سهل و آسان کرده، گفت: در این سفر دو روزه در برخی از شهرها حضور پیدا خواهیم کرد و در جهت توسعه یافتگی کردستان  و رفع مشکلات مردم متدین و پایبند به اصول انقلاب اسلامی تلاش می شود.

پروژه راه‌آهن همدان – سنندج که عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال پیش آغاز شد و تا قبل از دولت سیزدهم ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در طول دو ساله دولت سیزدهم به مرحله نهایی رسید و دقایقی پیش با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

طول مسیر ریلی همدان – سنندج ۱۵۱ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۷ کیلومتر می‌رسد.

حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطار‌های مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطار‌های باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می‌رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره‌برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیش‌بینی می‌شود با تثبیت شرایط هندسی خط ظرف ۲ ماه آتی سرعت عملیاتی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر قابل دستیابی باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده در زمان تصویب طرح ترافیک پیش‌بینی شده برای ۶۰۰ هزار نفر و یک میلیون تن بار در سال است که با توجه به توسعه صنایع منطقه‌ای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

در فاز دوم بهره‌برداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش‌بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت.

قرار است به همت دولت سیزدهم این خط آهنی تا مرز باشماق مریوان امتداد پیدا کند.

 

همدان

رئیس جمهور بعد از این برنامه، در میدان آزادی سنندج با مردم این شهر دیدار خواهد کرد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به فرودگاه سنندج در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌ها اظهار داشت: خرسندم از اینکه امروز در سنندج و کردستان استان و فرهنگ، استان وفاداری به انقلاب شکوهمند انقلاب و استان ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان هستم.

وی افزود: برای همه خانواده شهدا و ایثارگران ادای احترام می‌کنم، بزرگانی که امنیت استان مرهون تلاش آنهاست و مردان و زنانی که کردستان را حفظ کردند و از لوث گروهک‌ها پاک کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امنیت امروز این استان را مرهون تلاش،‌مجاهدت و خون پاک شهدا و مردان و زنانی که این استان را از لوث وجود گروهک‌ها پاکسازی کردند، تاکید کرد: امروز در استان کردستان هم وحدت و انسجام داریم و هم امنیت که زمینه توسعه‌یافتگی این استان است.

هدف از سفرهای دور دوم تکمیل طرح‌های مصوب سفرهای دور نخست است

رئیسی اضافه کرد:در دور نخست سفرهای استانی،‌ ضرورت‌های استان کردستان شناسایی و روند اجرایی شدن کار در جای‌جای استان آغاز شد.

وی گفت: گزارشات حاکی از آن است که بسیاری از طرح‌های مصوب‌شده سفر نخست، اجرایی شده است. به مردم عزیزم اعلام می‌کنم به دست توانای جوانان و مدیران شما،‌ بخش قابل توجهی از این طرح‌ها عملیاتی شده است.

رئیس جمهور هدف از دور دوم سفرهای استانی را اطمینان از عملیاتی شدن و تکمیل طرح‌های مصوب سفرهای دور نخست اعلام کرد.

رئیس جمهور صبح پنجشنبه در بدو ورود به سنندج در فرودگاه این شهر، مورد استقبال نماینده ولی فقیه در کردستان، استاندار و جمعی از مسئولین استانی قرار گرفت.

رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون اجرایی و وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و رییس بنیاد مسکن رئیس جمهور را در سفر به استان کردستان همراهی می‌کنند.

دیدار با علما، خانواده‌های معظم شاهد، جوانان و فرهیختگان، شورای توسعه استان، شورای اداری، افتتاح فرودگاه سقز، سد چراغ‌ویس و دیدار با مردم بانه از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه رئیس جمهور کشورمان به کردستان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *