۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۴۹ ب٫ظ

ظرف ۶ ماه آینده تبادل برق کشور گسترده‌تر خواهد شد

به گزارش میهن نوین علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق کشور، مصرف برق صنعت از مصرف برق خانگی پیشی گرفت و امید است این روند ادامه پیدا کند.

وزیر نیرو همچنین به تامین برق بخش صنایع کشور اشاره کرد و افزود: در این زمینه در تلاش هستیم در بخش صنایع مصرف برق را در ساعت پیک و غیرپیک مدیریت کنیم به نحوی که برق صنایع در ساعات غیرپیک بدون محدودیت تامین شود.این شیوه در تمامی کشور‌های صنعتی به ویژه در فصل تابستان اعمال می‌شود.

برق

وزیر نیرو با اشاره به رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان و نیز رشد چشمگیر موجودی انبار در کارخانجات فولاد و صنایع انرژی، درباره مبادله برق با کشور‌های همسایه، گفت: صنعت برق کشور در کنار برنامه‌ریزی در زمینه مبادله برق با کشور‌های همسایه و در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی و کالا‌های این حوزه برنامه‌های ویژه‌ای را پیش بینی کرده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: هم اکنون در مراحل مطالعاتی به منظور پیشبرد پروژه مشترک تبادل برق با کشور قطر هستیم و امیدواریم این پروژه در آینده نزدیک به مرحله اجرایی برسد.

محرابیان درباره برقراری شبکه برق ایران و روسیه توضیح داد: اقدامات مطالعاتی اتصال شبکه برق ایران به کشور روسیه از طریق سه مسیر اعم از گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان انجام شده است. مسیر آذربایجان از نظر اجرایی بسیار آسان‌تر به نظر می‌رسد و نیاز به توسعه شبکه ندارد. خوشبختانه در این زمینه توافق بسیار خوبی با کشور جمهوری آذربایجان و روسیه صورت گرفته و این توافق منجر به این شد که بتوانیم از مسیر آذربایجان هرچه سریع‌تر شبکه‌های برق را متصل کنیم.

وزیر نیرو در ادامه ابراز امیدواری که حداکثر ظرف ۶ ماه آینده تبادل برق ایران، روسیه و آذربایجان به صورت مشترک آغاز شود.

او متذکر شد: این طرح بسیار اقتصادی است چراکه اوج مصرف ایران و روسیه با یکدیگر کاملا متفاوت است. به عبارت دیگر زمان‌هایی که کشور روسیه بیشترین مصرف را دارد ایران کمترین مصرف را دارد و در زمانی که روسیه مصرف کمی دارد، ما مصرف بیشتری داریم.

محرابیان افزود: با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی قانون بسیار خوبی به تصویب رسید بنام قانون مانع زدایی از صنعت برق که مواد بسیار خوبی از جمله ماده سه و چهار را دارد؛ اما اجرای ماده ۱۰ این قانون در طول زمان با افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور همراه می‌شود به عبارت دیگر یارانه سوخت را به انتهای زنجیره منتقل می‌کند و موجب می‌شود نیروگاه‌هایی که راندمان بالاتری دارند بتوانند دریافتی‌های بیشتری داشته باشند.

وی در این باره ادامه داد: آیین نامه این امر تدوین شده و در هیئت دولت در حال تصویب است، اما در سال جاری بر اساس حکم قانون بودجه با اصلاح نرخی که در سوخت نیروگاهی انجام شد این امر آغاز شده به طوری که نرخ سوخت نیروگاهی در سال گذشته ۲۵ تومان بود، در سال جاری به ۷۵ تومان رسیده است. این نرخ در نیروگاه‌ها توزیع می‌شود و سهم نیروگاه‌هایی که راندمان بیشتری دارند از این عدد بیشتر خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *