۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۷ ب٫ظ

قانون جدید طلاق از طرف زن + ۱۲ راه برای طلاق گرفتن از شوهر

طلاق

زوجین در ابتدا با امید یافتن آرامش بیشتر در زندگی اقدام به ازدواج می‌کنند، اما در برخی مواقع روابط بین آن‌ها آنطور که پیش بینی کرده اند پیش نمی‌رود. از آن جهت که خانواده یکی از ارکان اصلی جامعه است ابتدای امر سعی بر حفظ خانواده است اما گاهی اوقات تنها راه موجود طلاق می‌باشد. طلاق در لغت به معنای جداکردن و رهایی است. در برخی مواقع به دلایل مختلف برای امر طلاق، خانم پیش قدم می‌شود و دادخواست طلاق را ثبت کرده و به دنبال سریع ترین راه طلاق می‌باشد. از این رو ما در مقاله قصد داریم در رابطه با قانون جدید طلاق از طرف زن اطلاعات جدیدی را در اختیار شما قرار دهیم، همراه ما باشید تا بیشتر در این باره توضیح دهیم.

قانون جدید طلاق از طرف زن در سال ۱۴۰۲

طلاق به صورت کلی و قانونی حق مسلم آقاست و خانم برای جدایی از همسرش نمی‌تواند در هر زمان و مکانی اقدام به طلاق کند، اگر خانمی بخواهد از همسر خود جدا شده و طلاق بگیرد باید قوانین پیچیده و زیادی را پشت سر بگذارد که یکی از این قوانین ارائه ادله محکمه پسند به محضر دادگاه است. اگر خانم بخواهد از همسرش جدا شود باید دلایل قابل قبول و مشخصی همراه با سند و مدرک برای دادگاه فراهم کند، اگر مدارک و اسناد قابل قبول و اثبات نباشند، سریع ترین راه طلاق از طرف زن یکی از موضوعات مهمی است که بسیاری از خانم ها به دنبال آن هستند اما انجام طلاق از سوی زن تا حد زیادی غیر ممکن است.

خانم برای طلاق باید بتواند ثابت کند که همسرش از شروط ۱۲ گانه ازدواج پیروی نمی‌کند و مرد مناسبی برای ادامه زندگی زناشویی نیست. اگر خانم بتواند مدارک و اسنادی را در این باب جمع آوری کند، دادگاه تحقیق و بررسی های لازم را انجام می‌دهد و در صورتی که مدارک ارائه شده توسط خانم صحت داشته باشند، حکم طلاق از سوی دستگاه قضایی صادر می‌شود. در ادامه به شرح شروطی که زن می تواند از طریق اثبات آنها طلاق بگیرد می پردازیم.

شرایط ۱۲ گانه ازدواج کدامند؟

اگر مردی یکی از این ۱۲ شرط را انجام ندهد و همسر او بتواند با دلیل و مدرک قابل استناد ثابت کند که آقا این شروط را انجام نمی‌دهد، حکم طلاق به نفع زن صادر می‌شود. ۱۲ شرط عبارتند از:

  • ناتوانی یا عدم پرداخت نفقه
  • مفقود الاثر بودن آقا یا غیبت به مدت ۵ سال متوالی
  • داشتن حبس به مدت ۵ سال یا بیشتر برای آقا
  • سو رفتار آقا (ضرب و شتم زن به وسیله مرد)
  • داشتن اعتیاد آقا به هر نوع مواد مخدری
  • عقیم بودن مرد
  • جنون مرد
  • دچار شدن به بیماری های صعب العلاج
  • ازدواج مجدد مرد بدون اذن خانم
  • محکوم شدن مرد به ارتکاب جرم
  • دلایل عسر و حرج ( در شرایطی که زندگی خانم با سختی و مشقت مواجه شود.)
  • مرد دارای شغلی باشد که حیثیت خانوادگی زن را با خطر روبرو کند.

برای اثبات این موارد دادگاه بسیار سخت گیر است، لذا مهم است که بتوانید از حقوق خود به خوبی دفاع کنید و مدارک و اسنادی مبنی بر اثبات آنها داشته باشید. در غیر این صورت در دادگاه پیروز نخواهید شد. بسیاری از افراد برای این کار به وکیل مراجعه می کنند تا از تنش های دادگاه دور باشند و همینطور نتیجه مطلوبی را در دادگاه کسب کنند. متاسفانه تهران به عنوان یکی از شهرهای پرجمعیت، آمار طلاق بالایی دارد، وکیل طلاق در تهران به دلیل دانش حقوقی و تجاربی که در سال های وکالت خود کسب نموده، اطلاعات کاملی از نحوه اثبات این شروط در دادگاه دارد.

طلاق

گرفتن مهریه پس از درخواست طلاق از طرف زن

مهریه براساس شرع و قانون حق زن است و به محض عقد، مالک آن می شود و هروقت که زن طلب مهریه کند، مرد موظف است تا مهریه او را تمام و کمال بپردازد. از سوی دیگر طلاق امتیازی است که قانونگذار برای مرد مقرر کرده و طلاق را در اختیار مرد قرار داده است. طبق این قانون و صحبت های گفته شده اگر مردی با طلاق موافق نباشد، صرفا با طلب کردن مهریه و ارائه دادخواست طلاق از سوی زن بدون دلیل محکمه پسند و موجه، درخواست طلاق زن با موفقیت روبرو نخواهد شد، حتی اگر خانم مهریه خود را ببخشد.

اگر زوجین برای طلاق توافق داشته باشند و اختلافی بر سر موضوعاتی چون مهریه، حضانت فرزند و دیگر مسائل مشابه نداشته باشند، بدون شک طلاق توافقی بین آن‍ها صورت می‍گیرد. اما اگر مرد با طلاق مخالف باشد و خانم از طریق اثبات عسر و حرج یا در واقع همان ۱۲ شرط ازدواج بتواند با سند و مدرک در دادگاه ثابت کند که شرایط حفظ زندگی وجود ندارد و یا در صورت داشتن حق طلاق در صورت امضا کردن زوج در هنگام نکاح، می تواند علاوه بر طلاق، مهریه خود را نیز مطالبه و وصول کند. بنابراین درخواست طلاق از طرف زن و مهریه در صورتی که قابل قبول است که زن بتواند دلیل موجه و محکمه پسند به دادگاه ارائه دهد.

هزینه وکیل برای طلاق از طرف زن

با اتکا بر مطالب گفته شده تا این قسمت متوجه شدیم که درخواست طلاق از سوی زن باید همراه با ارائه ادله موجه و محکمه پسند باشد، از آن جایی که اثبات موارد و شواهد برای عدم رعایت ۱۲ قانون ضمن عقد از طرف خانم کار دشواری می‌باشد، همواره هزینه وکیل برای طلاق از طرف زن بیشتر از هزینه وکیل برای طلاق از طرف مرد می‌باشد. هزینه وکیل برای انجام موارد مربوط به طلاق بین ۵ تا ۳۰ میلیون تومان متغیر است، وجود این تغییرات به دلیل شرایط و توافقاتی است که بین وکیل و موکل او در قرارداد نوشته شده بین آن ها ذکر می‌شود.

هزینه های جانبی طلاق از طرف زن:

  • هزینه تنظیم و ثبت دادخواست
  • جلسات مشاوره پیش از طلاق
  • هزینه های دادرسی
  • هزینه های مربوط به اعتراض به آرای دادگاه بدوی و تجدیدنظر، در صورتی که آرای صادر شده نیاز به اعتراض و تجدید نظر داشته باشد.
  • هزینه های پرداختی برای جاری کردن صیغه طلاق به دفتر ازدواج و طلاق

هزینه های فوق به قراردادی که بین وکیل و زوجه منعقد شده است بستگی دارد، این هزینه ها گاهی علاوه بر حق الوکاله وکیل باید بصورت مجزا توسط زوجه پرداخت شود و گاهی جزئی از حق الوکاله وکیل است و او موظف است که این هزینه ها را پرداخت کند.

طلاق

مدارک لازم برای طلاق از طرف زن

تا اینجای مقاله با مواردی که زن می‌تواند براساس آن اقدام به انجام دادخواست طلاق کند را متوجه شدیم، اما برای پاسخ به این سوال که برای ثبت درخواست طلاق و انجام مراحل مربوط به طلاق، زن باید چه مدارکی را به دادخواست خود ضمیمه کند باید گفت که تمام مدارکی که برای اثبات حق طلاق زن هستند را به عنوان دلایل و ضمایم دادخواست طلاق به دادگاه ارائه دهد، تا قاضی با استناد به آن مدارک بتواند به درخواست او رسیدگی کرده و حکم طلاق را صادر کند.

به عنوان مثال در مواردی که زن حق طلاق را ضمن عقد ازدواج از همسر خود دریافت کرده باشد، باید مدارک مربوط به داشتن این حق را به دادگاه ارائه کند تا قاضی از داشتن قانونی این حق توسط زوجه مطمئن شده و بتواند با استناد به آن حکم طلاق را صادر کند. برای موارد دیگر همچون زمانی که مرد دچار اعتیاد شده باشد یا از نظر روحی و روانی دچار مشکل شده باشد و یا زن را کتک زده باشد، با ارائه مدارک لازم و مربوطه از پزشکی قانونی، می‌توان این موضوع را اثبات کرد.

نکته مهم دیگر مدارک لازم برای طلاق از طرف زن است که برای این کار مورد نیاز است و برای استفاده دادگاه، ضمیمه دادخواست طلاق شوند. علاوه بر همه مدارک ذکر شده که برای صدور حکم طلاق توسط قاضی پرونده موردنیاز است، مدارک دیگری هم باید پیوست دادخواست طلاق شوند، از جمله:

  • شناسنامه و کارت ملی زوجه
  • سند ازدواج یا عقدنامه، در صورتی که عقدنامه گمشده باشد یا در دسترس نباشد می‌توان با یک رونوشت از سند ازدواج، برای طلاق اقدام نمود.
  • در صورتی که درخواست طلاق از سوی زن بوده و با مشارکت وکیل دادگستری انجام گیرد، وکالتنامه وکیل، باید ضمیمه دادخواست گردد تا دادگاه، به آن دادخواست رسیدگی کند.
  • از دیگر اسناد موردنیاز برای درخواست طلاق، ارائه نتایج مشاوره های قبل از طلاق می‌باشد. گذراندن دوره مشاوره های قبل از طلاق در حال حاضر در کشور ما اجباری است.
  • ارائه گواهی عدم بارداری زن، در صورتی که حکم طلاق توسط دادگاه صادر شود، البته ارائه این گواهی جزو موارد لازم به هنگام ثبت دادخواست طلاق از سوی زن نیست و لزومی به انضمام این گواهی در بخش منضمات دادخواست برای دادگاه نمی‌باشد اما برای ثبت طلاق در محضر لازم است. بطور کلی باید گفت که باردار بودن زن مانعی برای طلاق از طرف زن محسوب نمی‌شود.
  • ارائه گواهی دوشیزه یا باکره بودن زوجه در صورتی که زوجه ادعایی در این زمینه داشته باشد. در واقع بخاطر اینکه طلاق دختران دوشیزه از نوع طلاق بائن محسوب می‌شود و مهریه او نصف می‌گردد، نیاز به ارائه گواهی پزشکی قانونی می‌باشد. اما نیازی نیست که این گواهی از ابتدای امر در قسمت منضمات دادخواست وجود داشته باشد، بلکه قاضی پرونده پس از بررسی، برگه معرفی نامه برای پزشکی قانونی صادر می‌کند تا این آزمایش صورت گیرد و نتیجه متعاقبا به دادگاه اعلام گردد.

نتیجه نهایی

در انتهای مقاله ضمن تشکر از شما برای همراهی ما تا انتها باید گفت که اگرچه طلاق یک حق از نظر قانونی و شرعی برای هر فرد است اما یکی از مکروه ترین حکم های حلال خداوند است و همواره به عدم انجام آن توصیه شده است اما در برخی از موارد زندگی مشترک برای زوجین آنقدر دشوار و غیر قابل تحمل می‌گردد که راه حلی جز جدایی و طلاق برای طرفین باقی نماند و از سوی دیگر حق طلاق به صورت قانونی با مرد است و اوست که می‌توان در هر زمان و مکانی اقدام به طلاق همسر خود کند البته در قبال پرداخت مهریه توانایی انجام چنینی عملی را خواهد داشت، متقابلا زن دارای حق طلاق نمی‌باشد مگر اینکه هنگان عقد ازدواج این حق را از همسر خود طلب کرده و گرفته باشد. به هر حال قوانینی جدیدی وضع شده اند که قانون جدید طلاق از طرف زن هم جزوی از این قوانین است که طبق آن زن می‌تواند با ارائه مدارک ادله پسند و قابل استناد دادخواست طلاق از همسر خود را به دادگاه ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *