۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱:۳۷ ق٫ظ

مالیات فروش امضای رونالدو

همانطور که در فضای مجازی دیده اید شدت استقبال از رونالدو به حدی بوده که یک سری از افراد دست به کارهایی عجیب و غریب زده اند. از فروش رد پای رونالدو تا امضا و اثر انگشت این شخص. ولی سوالی که ما اینجا می خواهیم در شرکت خدمات مالیاتی حساب اندیش ایرانیان آن را از بعد حقوقی بررسی نماییم مالیات بر درآمد بدست آمده از فروش امضا و رد پای رونالدو است. در این جا لازم است به مفهوم درآمد اتفاقی اشاره ای داشته باشیم. در نظام مالیاتی کشور چنانچه فردی درآمدی اتفاقی بدست آورده باشد مشمول پرداخت مالیات بر درآمد خواهد شد.

به طور مثال: دریافت پولی هنگفت بابت ارث و میراث، برنده شدن در قرعه کشی، دریافت هدیه از خویشاوندان، بدست آوردن هر نوع درآمدی که هزینه ای بابت آن صورت نگرفته است. به عبارت دیگر فردی که از امضای رونالدو پولی را بدست آورد باید مالیات آن را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نماید.

رونالدو

مالیات بر درآمد امضا و رد پای رونالدو

مالیات بر درآمد امضا و رد پای رونالدو از آنجایی که درآمدی نامعلوم به حساب می آید و در حساب بانکی فرد پولی ناشناخته و بدون علت کارت به کارت می شود و یا به هر نحوی دیگر واریز می گردد، اتفاقی تشخیص داده شده و باید مالیات آن پرداخت شود. در این مورد نمی توان نرخ قطعی اعلام کرد چرا که به میزان فروش بستگی دارد.

شخص فروشنده مطابق با ماده های تعیین شده در قوانین مالیاتی باید مالیات تعلق گرفته را پرداخت نماید. البته در این شرایط خود سازمان امور مالیاتی از تراکنش های مشکوک آگاه خواهد شد و در صورتی که فرد نخواهد مالیاتش را پرداخت کند، توسط قانون ملزم به پرداخت آن خواهد شد.

رونالدو

میزان مالیات تعیین شده بر درآمد های اتفاقی اشخاص

البته این دست از قوانین مالیاتی استثنائاتی دارد و به درآمد حاصل از عیدی کارمندان، واریز پاداش برای کارکنان، مشوق ها و درآمدهایی از این دست که کارمندان و کارگران دولت بدست می آورند، مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی نخواهند شد و صرفا از حقوق ماهیانه ای که به آن ها تعلق می گیرد مالیات بر حقوق کسر خواهد گردید.

میزان مالیات دریافت شده بسته به وضعیت فرد، شاغل بودن و یا نبودن او، میزان پول بدست آمده و سایر درآمدهای وی دارد. در این خصوص برای اشخاص حقیقی باید به ماده ۱۳۱ ق.م.م مراجعه کنید. چنانچه شخص حقوقی باشد باید ۰.۲۵ درصد از درآمد اتفاقی را مالیات دهد.

رونالدو

درآمد اتفاقی چه زمانی مشمول معافیت خواهد شد؟

درآمد اتفاقی صرفا به وجه نقد اطلاق نمی گردد، بلکه اگر شما به طور مثال یک دستگاه آپارتمان و یا هر چیز گران بهای غیر نقدی دیگری را هدیه بگیرید و یا از جایی به شما برسد که بابت آن هزینه ای نکرده و پولی پرداخت نکرده اید، باید مالیات آن را پرداخت نمایید.

اما طبق گفته کارشناسان مشاوره مالیاتی در برخی شرایط، شما از پرداخت مالیات بر درآمد اتفاقی معاف هستید:

  • کمک از سوی سازمان بهزیستی و یا کمیته امداد برای خرید جهیزیه و یا هر کار دیگری به مددجویان سازمان
  • کمک های مالی از سوی سازمان های دولتی به افراد سیل زده، زلزله زده و آسیب دیده در برابر بلایای طبیعی
  • کمک های تشویقی دولت به آن دست از افرادی در حوزه صادرات فعالیت دارند و یا قصد خرید مواد اولیه کشاورزی دارند مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی نخواهند شد

منبع: شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان hesabandish.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *