۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۷:۳۳ ب٫ظ

نماینده حماس: امیدواریم در چند ساعت آینده درباره تبادل اسرا اعلام موضع شود

به گزارش میهن نوین نماینده حماس در تهران با تاکید بر اینکه این جنبش از ابتدا با هرگونه تبادل زندانیان موافق بود چه به صورت یک‌جا و چه مرحله‌ای اظهار کرد: با میانجی‌گری برخی از دوستان در منطقه تبادل اسرا به طور مرحله به مرحله در دست انجام است.

«خالد قدومی» در گفت‌وگو با ایسنا درباره موضوع تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی، با توجه به مذاکراتی که به واسطه در جریان است گفت: ما برای مبادله کل اسرای فلسطینی از روز اول آماده بوده و هستیم. ما حدود هفت هزار اسیر داریم که حدود ۲ دهه است در اسارت هستند. اسرای اسرائیلی که در دست حماس هستند، در روند جنگ اسیر شده‌اند و این قانون جنگ است. ما شرط خاصی نداریم، فقط می‌گویم اسرای فلسطینی در برابر اسرای اسرائیلی.

مقام فلسطینی گفت: بیش از ۲۱۰ نفر اسرائیلی دست حماس اسیر هستند اما در دست اسرائیلی‌ها بیش از هفت هزار نفر غیرنظامی داریم که در بین آن‌ها پزشکان، پرستاران،‌مهندسان و فعالان فرهنگی و مردمی، کودک و زن و معلم و نماینده پارلمان و غیره هستند. ۲ هزار اسیر فلسطینی تحت بازداشت موقت یا اداری هستند که پرونده ندارند و بدون هیچ اتهامی بیش از ۱۷ سال است که اسیر هستند. تنها راه ما مبادله این اسیران با اسیران اسرائیلی است.

حماس

قدومی گفت: الان برخی از دوستان در منطقه برای تبادل اسرا در مرحله اول و به صورت تدریجی میانجی‌گری می‌کنند. الان صحبت این است که مبادله غیرنظامیان اسرائیلی با چند زن و کودک اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل انجام شود اما الان جزییات دقیقی در دست نیست، امیدواریم در چند ساعت آینده در این‌باره اعلام مواضع انجام شود.

 

رسانه‌های رژیم صهیونیستی امروز (سه‌شنبه) خبر دادند تل‌آویو ۳۰۰ زن و کودک اسیر فلسطینی را جهت تبادل و آزادسازی انتخاب کرده است.

همچنین شبکه «سی‌بی‌اس» گزارش داده از طریق مذاکراتی غیرمستقیم، یک قرارداد تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی در حال شکل‌گیری است.

طبق گزارش این شبکه آمریکایی، قرارداد شامل آزادسازی ۵۰ اسیر صهیونیستی در مقابل موافقت این رژیم با انتقال گسترده‌تر کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواهد بود.

نماینده جنبش حماس در تهران در پاسخ به این‌ سوال که تبادل تدریجی قرار است انجام شود، گفت: ما خواستیم که کلا اسیران یک جا مبادله شوند، ولی الان هم که مرحله به مرحله می‌خواهند کار انجام شود، ما مشکلی نداریم.

قدومی که در حاشیه مراسم بزرگداشت شهید «احمد بحر نائب» رئیس مجلس قانونگذاری فلسطین با خبرنگار ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، درباره آتش‌بس در غزه در پی توافق بر سر تبادل اسرا نیز اظهار کرد: این دو بحث البته از هم متفاوت هستند،‌ البته نیاز ضروری است که آتش‌بس انسانی هرچه سریع‌تر اعلام شود اما این مساله هم تا چند ساعت آینده روشن‌تر خواهد شد.

 

شبکه سی‌بی‌اس همچنین گزارش داده توافق تل‌آویو-حماس شامل مسائل متعددی است که مهم‌ترین آن‌ها توقف موقت درگیری‌هاست اما هنوز مشخص نیست مدت این آتش‌بس چقدر است و همینطور به گفته برخی منابع آگاه این قرارداد شامل انتقال سوخت خواهد بود.

مرکز پخش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه خبر داد کابینه «بنیامین نتانیاهو» به قرارداد تبادل اسرا با مقاومت فلسطین چراغ سبز نشان داد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز بامداد امروز سه‌شنبه اعلام کرد که این جنبش در آستانه دستیابی به توافقی برای آتش‌بس با رژیم صهیونیستی در غزه است و حماس پاسخ خود را به برادرانش در قطر و میانجی‌ها تحویل داده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *