اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳ ۵:۱۲ ق٫ظ

مضرات روانشناسی‌ زرد

به گزارش میهن نوین درواقع قسمت اعظم استرس زندگی ما آدم‌ها هم به‌خاطر همین منفی‌نگری و منفی‌بافی است. البته باید این را بپذیریم که همیشه جنگی سهمگین بین تفکرات مثبت و منفی در ما وجود داشته و اکثر اوقات این نیرو‌های منفی هستند که حکمفرما می‌شوند و باید اعتراف کنیم که طبیعت انسان تفکرات منفی را خیلی زودتر و راحت‌تر از تفکرات مثبت جذب می‌کند.

روانشناسی‌

تفکرات واقع‌گرایانه 

حقیقت این است که بدون درنظرگرفتن واقعیت، هم منفی نگری و هم مثبت‌اندیشی مانع کسب موفقیت می‌شود. چون با این روند ما یا به بدترین شرایط فکر می‌کنیم و ناامید می‌شویم یا به‌دلیل فکرکردن به بهترین نتایج، آن‌طور که باید برنامه‌ریزی و تلاش نمی‌کنیم. درواقع بهترین حالت این است که هم مثبت‌اندیش باشیم و هم واقعیت‌ها را در نظر بگیریم. در بسیاری از مواقع، واقعیت‌ها با آرزو‌ها و آنچه که ما خواهان آن هستیم تفاوت دارند.

تفکر واقع‌گرایانه به این معنی است که با ذهنی باز و نگرشی مثبت، موقعیت‌های مختلف را دقیقا همان‌گونه که هستند ببینیم و بررسی کنیم. بعضی از افراد دستیابی به تفکر واقع‌گرایانه را سخت می‌دانند و حتی گاهی اوقات آن را معادل تفکر منفی یا بدبینی در نظر می‌گیرند. اما باید بدانید واقع‌بینی باعث می‌شود که نه به‌طور کامل ناامید شوید و نه خودتان را با رویاپردازی فریب دهید.

راه‌های تقویت مثبت‌اندیشی سالم

داشتن افکار مثبت و منفی عاداتی است که ما از همان اوان کودکی آن را تجربه می‌کنیم و اغلب محیطی و اکتسابی هستند. دستیابی به شادی و شادابی و موفقیت به همت و تلاش افراد بستگی دارد و هیچ‌کس جز خود شخص نمی‌تواند موفقیت‌ها و شادابی‌ها و حتی غم و شکست‌ها را برای خویشتن فراهم سازد. این را بتول جباریان، کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی می‌گوید و اعتقاد دارد که مثبت‌اندیشی سالم نوعی سرمایه عاطفی است که افراد را متقاعد به رفتار مطابق با ارزش‌ها و هنجار‌های اجتماعی پذیرفته‌شده می‌کند.

از نظر روان‌شناسی اگر در زندگی شخصی خود، نعمت‌ها و ثروت‌های نامحدود اطراف‌مان را درک کنیم و بپذیریم و به آن قانع باشیم و از نظر اجتماعی تعامل آرام و بدون مشکلی با جامعه برقرار کنیم به مفهوم مثبت‌اندیشی سالم که همسو با واقع‌بینی است خواهیم رسید. بهترین اقدامات برای دستیابی به یک مثبت‌اندیشی واقع‌بینانه به این قرار است که نگرش مثبت نسبت به خود، خانواده، دوستان و طبیعت داشته باشید. در پیشبرد اهداف، خود و دیگران را تحسین کنید.

روی موضوع‌های مهم تمرکز کنید و برای اهدافی که به آن‌ها فکر می‌کنید و قصد انجامش را دارید اولویت‌بندی داشته باشید. برای پرداختن به مشکلات، شیوه‌های مهم و کارآمدی را در نظر بگیرید. هر روزتان را تغییر داده و آن را بهبود ببخشید. یاد بگیرید که آرام باشید و از موفقیت لذت ببرید. با خودتان روراست باشید و با واقعیت‌ها کنار بیایید. با جسارت کارتان را به نحو احسن انجام داده و به گذشته نگاه نکنید.

به بهداشت روانی و جسمی خود توجه داشته باشید. به هر دوستی فکر جدیدی را که آموخته‌اید توضیح دهید و زیاد سؤال بپرسید و تا می‌توانید مطالعه کنید و به دنبال راهکار‌های جدید و خلاقانه باشید. افراد واقع‌بین همواره امیدوارند و همیشه در جست‌وجوی راه‌حلند و می‌دانند در مسیر رشد و پیشرفت موانعی وجود دارد. خوشبینی، انرژی‌دهنده و روحیه‌بخش بوده و حرکت‌دهنده است و همین‌طور جنبه نگه‌دارنده دارد، ولی درعین‌حال باید عینک واقع‌بینی را نیز در دسترس داشته باشیم. اگر قرارباشد مثبت‌اندیشی، ساده‌اندیشی باشد خوشبینی، واقع‌بینی رابه مسلخ خواهدبرد وعوامل خطرساز خودنمایی خواهد کرد.

جباریان در مورد یکی از خصوصیات منفی‌نگر‌ها چنین می‌گوید که افکار منفی آن‌ها تحریک‌کننده هیجانات منفی‌شان است. این افکار چسبندگی فوق‌العاده زیاد داشته و در آن‌ها اشتغالات ذهنی فراوان ایجاد می‌کند و افتادن در این چرخه اغلب ممکن است مشکلات جدی روانی برای‌شان ایجاد کند. موضوعات منفی، نگرش منفی را به همراه می‌آورند، پس نباید صورت‌مسأله را حذف و از آن فرار کرد. بلکه باید به منبع و منشأ بروز نگرش و تفکرات منفی پرداخته و به‌نوعی آن را حل کنیم تا جلوی افکار ناکارآمد بعدی را بگیریم.

بهترین اقدامات برای دستیابی به مثبت‌اندیشی واقع‌بینانه 

۱- نگرش مثبت به خود، خانواده، دوستان و طبیعت

۲- آرامش و لذت‌بردن از موفقیت

۳- شیوه‌های مهم و کارآمدی برای پرداختن به مشکلات

۴- توجه به بهداشت روانی و جسمی

۵- جست‌و‌جوی راهکار‌های جدید و خلاقانه

۶- تمرکز روی موضوع‌های مهم

۷- اولویت‌بندی اهداف

۸- نگاه‌نکردن به گذشته

۹- کنارآمدن با واقعیت‌ها

۱۰- تغییر و بهبود زندگی

منبع: جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *