اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳ ۰:۳۸ ق٫ظ

آبله مرغان در بزرگسالان

دانه های قرمز رنگ، متورم و ملتهب بدن تان را پر کرده و از شدت خارش کلافه تان کرده اند؟ مطمئن نیستید آیا این موارد نشانه بیماری آبله مرغان در بزرگسالان است یا خیر و از آن طرف به دلیل شیوع ویروس کرونا از مراجعه به مراکز درمانی هراس دارید؟ با آسانیسم می توانید پزشک را به خانه بیاورید.

آسانیسم پلفترم آنلاین خدمات پرستاری در منزل است که سرویس هایی چون ویزیت پزشک، خدمات پرستاری، تزریقات و آزمایشات را در منزل برایتان فراهم می آورد تا نه تنها مجبور به خروج از منزل و حضور در درمانگاه ها یا مطب پزشکان نباشید، بلکه در خانه، محل امن خود هر چه سریع تر از آبله مرغان، این بیماری عذاب آور راحت شوید.

آبله مرغان

علائم آبله مرغان در بزرگسالان

عموما علائم این بیماری در بزرگسالان شبیه به نشانه های آن در کودکی است. ولی در اغلب مواقع، به صورت شدیدتر خود را بروز می دهند. علائم بعد از یک الی سه هفته پس از انتشار ویروس در بدن نشان داده می شوند و عبارتند از:

  • علائمی شبیه به آنفولانزا مثل تب، خستگی، از دست دادن اشتها، بدن درد و سر درد. این دسته از علائم آبله مرغان در بزرگسالان معمولا یک یا دو روز پیش از بروز راش یا بثورات پوستی شروع می شوند.
  • نقاط قرمز رنگی که در ابتدا روی صورت و سینه نمایان می شوند و بعدا کل بدن را فرا می گیرند. با گذشت زمان نیز تبدیل به تاول های خارش دار می گردند که زیر آنها پر از مایع زرد رنگ است.
  • سپس تاول ها می ترکند، تبدیل زخم می شوند و در نهایت با پوست اندازی، بهبود می یابند.

علائم آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان

علائم آبله مرغان در کودکان کاملا مشابه با بزرگسالان است. با این تفاوت که به صورت خفیف تر بروز پیدا می کنند و به صورت دقیق تر، شامل موارد زیر می شود:

  • تب
  • راش یا بثورات پوستی
  • از دست دادن اشتها

چقدر زمان لازم است تا علائم آبله مرغان در بزرگسالان بهبود یابد؟

به صورت کلی ۱۲ تا ۴۸ ساعت طول می کشد تا پس از شروع علائم اولیه آبله مرغان در بزرگسالان، بثورات تبدیل به لکه های قرمز رنگ و ملتهب شود. پس از آن، به تاول هایی تبدیل می گردند که پر از مایع زرد رنگ اند. این تاول ها بعد از گذشت ۳ الی ۴ روز می ترکند، شروع به خشک شدن می کنند و تا ۴ الی ۵ روز شبیه به لکه باقی می مانند. لکه ها ایجاد خارش خواهند کرد که شدت آن در بزرگسالان بیشتر است. به طوریکه ممکن است قسمت هایی از بدن مثل دهان و ناحیه تناسلی را نیز درگیر کنند.

تحقیقات نشان می دهد نشانه ها ۱۰ الی ۲۱ روز پس از حضور ویروس در بدن بروز پیدا خواهند کرد. شرایط بدن نیز ۷ الی ۱۰ روز پس از بروز علائم رو به بهبودی خواهد گذاشت.

درمان آبله مرغان به چه شکل است؟

از مسکن استفاده کنید

آبله مرغان

اگر تب بالایی دارید یا به دلیل این بیماری در قسمت هایی از بدن خود احساس درد دارید، می توانید از استامینوفن یا دیگر مسکن ها استفاده کنید. این امر در کنترل علائم آبله مرغان در بزرگسالان بسیار موثر خواهد بود. البته که مصرف خودسرانه این گونه از داروها عموما ایمن خواهد بود، اما باز هم بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. به خصوص اگر شرایط خاصی دارید یا داروی به خصوصی مصرف می کنید.

تا حد ممکن راش ها را نخارانید

البته که خارش این نواحی واقعا طاقت فرسا است؛ اما توجه داشته باشید با خاراندن آنها خود را در معرض ابتلا به عفونت باکتریایی پوستی قرار خواهید داد که همین امر منجر به ایجاد اسکار در آن نقاط خواهد شد.

برای اینکه از شدت خارش بکاهید، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • روی نواحی که احساس خارش دارید، به آرامی ضربه بزنید تا خارش تا حدی کنترل شود.
  • دوش آب خنک بگیرید و از جو دو سر استفاده کنید. البته جو دو سر را نیز روی پوست خود به صورت ضربه ای بزنید و هرگز روش پوست آن هم پوست خشک نکشید.
  • لباس های گشاد و نخی بر تن کنید تا پوستتان نفس بکشد.
  • می توانید از کرم کالامین نیز کمک بگیرید و روی نقاط خارش دار با ضربه استعمال کنید. این کرم تاثیر شگفت انگیزی در کاهش خارش دارد.
  • برای کمتر کردن علائم آبله مرغان در بزرگسالان نیز می توانید از آنتی هیستامین استفاده کنید.

بدنتان را مرطوب نگه دارید

تا جایی که ممکن است آب یا نوشیدنی مصرف کنید. با این کار سریع تر ویروس را از بدنتان دفع خواهید کرد. البته اگر راش ها در دهان تان نیز وجود دارند، بهتر است از خوردن نوشیدنی های شکردار و غذاها یا خوراکی های ادویه دار و شور پرهیز کنید.

شرایط خاص

اگر باردار هستید، سیگار استعمال می کنید، با یک فرد مبتلا به HIV هم خانه اید، شیمی درمانی انجام می دهید و در دوز بالا داروهای استروئید مصرف می کنید، شرایط شما کمی پیچیده تر خواهد شد. در این صورت، اگر یکی از شرایط بالا را داشتید و با فردی در تماس بودید که به آبله مرغان مبتلا بوده اما علائمی نداشته، پزشک به منظور پیشگیری از بروز بیماری از دارویی به نام ایمونوگلوبولین استفاده خواهد کرد. این دارو به صورت وریدی استعمال خواهد شد. اگر نمی خواهید در مکان های آلوده و شلوغ تزریق خود را انجام دهید، می توانید از سرویس تزریق در منزل آسانیسم استفاده کرده و این دارو را هر چه سریع تر مصرف نمایید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به محض مشاهده علائم آبله مرغان در بزرگسالان بهتر است هر چه سریع تر با پزشک مشورت کنید. راجع به نحوه ابتلا و زمان دقیق بروز علائم با وی صحبت کنید و تمام علائم را مو به مو با وی به اشتراک بگذارید. اگر درمان خانگی نیز پیش گرفته اید، باید پزشک معالج خود را مطلع سازید. پس از آن، با توجه به این موارد پزشک مناسب ترین درمان را برای شما در نظر خواهد گرفت.

البته آبله مرغان یکی از بیماری هایی است که سرعت انتقال بسیار بالایی دارد. در حقیقت، استراحت یکی از گزینه هایی است که به همراه داروها باید انجام شود؛ اما استراحت و ماندن در خانه باعث می شود تا دیگر افراد نیز به آبله مرغان مبتلا نگردند. از این رو، پیشنهاد می شود حتی برای معاینه اولیه نیز از خدمات پزشکی در منزل بهره مند شوید. چگونه؟ با سرویس های درمانی آسانیسم.

آسانیسم؛ معتبرترین پلتفرم آنلاین خدمات پرستاری در کشور

آسانیسم یکی از مراکز معتبر در زمینه ارائه خدمات پزشکی- درمانی است که با بهره گیری از تجربه درخشان خود در این زمینه و کمک متخصصان مجرب این حوزه، پلتفرمی را برای شما فراهم آورده است تا در منزل از خدمات درمانی بهره مند شوید.

چه علائم آبله مرغان در بزرگسالان را داشته باشید و چه یک سرماخوردگی عادی، ما آماده فراهم آوردن یک بستر مناسب برای بهبودی هر چه سریع تر شما هستیم. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، بهره مندی از دانش پزشکان در خانه، انجام آزمایشات، طول درمان و تزریقات در منزل همین حالا با ما تماس بگیرید. ثبت درخواست در آسانیسم کاملا رایگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *