۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۴۶ ق٫ظ

لیونل مسی برای هشتمین بار برنده توپ طلا شد

به گزارش میهن نوین مراسم شصت و هفتمین جایزه توپ طلا امشب در پاریس در تئاتر دو شاتله برگزار شد. در این مراسم لیونل مسی کاپیتان تیم ملی آرژانتین و عضو باشگاه اینترمیامی آمریکا به عنوان برنده توپ طلای سال ۲۰۲۳ معرفی شد.

مسی که سال گذشته همراه با تیم ملی آرژانتین قهرمان جام جهانی شده بود، توانست برای هشتمین بار توپ طلا را ببرد و رکورد خود در کسب این جایزه را از همیشه دست‌نیافتنی‌تر کند.

دیوید بکام اسطوره انگلیسی و مالک باشگاه اینترمیامی این جایزه را به مسی اهدا کرد.

لیونل مسی در این مراسم گفت: هیچ شکی ندارم که ارلینگ هالند در سال‌های آینده برنده توپ طلا خواهد شد.

هالند و امباپه رقبای اصلی مسی برای کسب این جایزه بودند که نفرات دوم و سوم شدند.

توپ طلای ۲۰۲۳ در بخش زنان هم از سوی نشریه فرانس فوتبال به آیتانا بونماتی، ستاره تیم ملی اسپانیا و باشگاه بارسلونا رسید. در ۲ سال گذشته نیز این عنوان ارزشمند به بازیکنی از اسپانیا و بارسلونا یعنی الکسیا پوتیاس رسیده بود.

پس از بونماتی، سم کر (استرالیا / چلسی) و سالما پارالوئلو (اسپانیا / بارسلونا) در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. بونماتی چندی پیش موفق شده بود به همراه اسپانیا قهرمان جام جهانی زنان شود و به عنوان بهترین بازیکنان آن رقابت‌ها نیز انتخاب شده بود.

لیونل مسی

خوشی بی‌پایان مسی در فوتبال

اول دسامبر ۲۰۰۹ بود که لیونل مسی ستاره آن موقع ۲۲ ساله آرژانتینی دنیای فوتبال پس از فصلی درخشان در تیم بارسلونا و کسب اولین سه‌گانه تاریخ این باشگاه (قهرمانی لیگ و جام حذفی و فینال لیگ قهرمانان اروپا) اولین توپ طلای خود را به دست آورد. توپ طلایی که مسی جوان در آن زمان با شکست رقیب همیشگی خود یعنی کریستیانو رونالدو موفق به کسب آن برای اولین بار شده بود.

لیونل مسی حالا اسطوره، آن زمان به تازگی به عنوان ستاره و نقش اصلی در تیم بارسلونا خود را پیدا کرده بود و با تنها ۲۲ سال سن توانسته بود جایگزین بسیار مناسبی برای رونالدینیوی جدا شده از بارسلونا باشد. به شکلی که شاید کمتر کسی در آن سال‌ها فکر می‌کرد بازیکنی وجود داشته باشد که بتواند جایگزین رونالدینیو برای هوادارن بارسلونا باشد، اما مسی پا را فراتر گذاشت و نه تنها بر‌ای بارسلونایی‌ها بلکه برای تمامی هواداران فوتبال دورانی بزرگ و پر افتخار و پر از هیجان را به ارمغان آورد.

مسی ۲۲ ساله از همان سال دوران درخشان بیش از یک دهه‌ای خود را آغاز کرد و توانست پس از سال ۲۰۰۹ به صورت پیاپی در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ و در مجموع برای ۴ سال پیاپی جایزه توپ طلا را با وجود تمامی ستارگان آن سال‌های فوتبال جهان خصوصا کریستیانو رونالدو پرتغالی به نام خود کند. کاری که تا به امروز هیچ فوتبالیستی قادر به انجام آن نبوده است.

مسی پس از کسب ۴ توپ طلا در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ تنها یک بار دیگر موفق به کسب توپ طلا شد و در آن سال‌ها اسطوره پرتغالی دنیای فوتبال توانست با کسب ۴ توپ طلا خود را به لیونل مسی آرژانتینی نزدیک کند. مسی در آن سال‌ها با وجود نمایش‌های درخشان با بارسلونا، اما به دلیل شکست‌های تلخی که با تیم ملی آرژانتین در عرصه‌های ملی کسب می‌کرد نتوانست بیش از یک بار برنده توپ طلا شود، اما با این وجود نیز با ۵ عنوان تا پایان سال ۲۰۱۸ باز هم پر افتخار‌ترین ستاره فوتبال برای کسب این عنوان بود.

مسی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ و با توجه به درخشش تک نفره خود در بارسلونا و همچنین شکستن طلسم کسب عنوان قهرمانی ملی با تیم ملی آرژانتین در رقابت‌های قهرمانی آمریکای جنوبی موفق شد ۲ بار دیگر جایزه توپ طلا را کسب کند و فاصله خود را با رونالدوی پرتغالی به ۲ عنوان توپ طلا برساند.

اما در شرایطی که مسی چند سالی است که در کسب عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا ناموفق بود و دیگر نتوانست رکورد‌های گلزنی خوب خود در بارسلونا را در پاری‌سن ژرمن و تیم جدید خود در آمریکا تکرار کند و در وضعیتی که شاید کمتر کسی فکر می‌کرد مسی بار دیگر بتواند توپ طلا را به نام خود کند جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر تمامی پیش بینی‌ها را بر هم زد.

مسی اکنون ۳۶ ساله است و دیگر مانند سال‌های گذشته در سطح اول فوتبال اروپا بازی نمی‌کند و رقیب پرتغالی او نیز دیگر حتی در میان برترین بازیکنان سال فوتبال جهان حاضر نیست. اما درخشش این اسطوره آرژانتینی در جام جهانی فوتبال کسب عنوان قهرمانی پس از ۳۶ سال و بعد از مارادونای فقید با تیم ملی آرژانتین باعث شد هواداران فوتبال برای بار آخر نیز اسطوره آرژانتینی را در حال کسب جایزه توپ طلا مشاهده کنند.

لیونل مسی در شرایطی موفق به کسب این عنوان در سال ۲۰۲۳ شد که رقیب جوان و ۲۲ ساله او یعنی ارلینگ هالند نروژی فصلی پر از عنوان و تاریخ‌سازی را سپری کرد و شاید تنها فوتبالیستی مانند مسی و عنوانی مانند قهرمانی جام جهانی فوتبال باعث شد که این غول نروژی برای کسب توپ طلا همچنان منتظر بماند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *