۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۴ ق٫ظ

چگونه رسوب قهوه ساز را از بین ببریم

چگونه رسوب قهوه ساز را از بین ببریم

لازمه عملکرد صحیح قهوه ساز و اسپرسوساز و طعم خوش قهوه آن است که دستگاه قهوه ساز به صورت اصولی تمیزکاری و رسوب زدایی شود، عمل رسوب زدایی امری است که برای از بین بردن رسوب های ناشی آب های به اصطلاح سنگین و املاح دار انجام می شود، علاوه بر این قرار گیری دستگاه قهوه ساز در محیط های مرطوب و گرم خود دستگاه را مستعد گرفتن جرم و رسوب می کند، در ادامه به بررسی روش های از بین بردن رسوب قهوه ساز خواهیم پرداخت.

رسوب قهوه ساز

روش های از بین بردن رسوب قهوه ساز

توجه داشته باشید که در صورت عدم توجه به رسوب زدایی قهوه ساز، عملکرد صحیح دستگاه تهدید می شود و ممکن است دچار ایراداتی شود و به تعمیر قهوه ساز احتیاج پیدا کنید، همچنین این موضوع می تواند عمر مفید قهوه ساز را کاهش دهد و موجب طعم بد نوشیدنی حاصل شود.

البته لازم است توجه داشته باشید که بسیاری از دستگاه های قهوه ساز به دکمه های رسوب زدایی مجهز می باشند که با توجه به تنوع مدل های دستگاه های قهوه ساز شرح در این مکان نمی گنجد و کافی است تا به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید، با این حال روش های متفاوت اعم از استفاده از موارد طبیعی و غیر طبیعی برای رسوب زدایی قهوه استفاده می شوند که به شرح هر کدام خواهیم پرداخت:

نحوه جرم گیری قهوه ساز با آبلیمو

یکی از مواد طبیعی که در رسوب زدایی قهوه ساز می توان از آن بدون ایجاد نگرانی  بابت طعم گرفتن قهوه استفاده کرد آبلیمو یا لیمو ترش تازه می باشد که نسبت به برخی مواد طبیعی دیگر از قدرت حذف رسوبات بهتری هم برخوردار است.

برای رسوب زدایی با لیمو لازم است تا مراحل ذیل را مطابق لیست ذکر شده انجام دهید:

  1. در ابتدا لازم است تا پارچ قهوه ساز با آب پر کرده، قهوه ساز را روشن کنید تا باقیمانده های قهوه که درون پارچ قرار دارد، جدا شوند.
  2. حالا لازم است به اندازه نصف فنجان، آب لیموترش را از لیموها خارج کرده و با نصف فنجان آب آشامیدنی ترکیب کنید.
  3. محلول آب و لیموترش را درون پارچ قهوه ساز بریزید و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه درون آن بجوشد.
  4. در این زمان لازم است تا فیلتر تمیز را در دستگاه قرار دهید و قهوه ساز را روشن کنید و اجازه دهید تا فرایند دم کردن قهوه ساز با آب لیمو و آب انجام شود.
  5. بعد از مراحل ذکر شده محلول را خارج کنید و پارچ را از آب آشامیدنی پر کنید و اجازه دهید تا این بار پروسه دم کردن قهوه با آب معمولی انجام شود تا طعم و بوی لیمو از بین برود.
  6. حال لازم است تا تکه ای پنبه یا اسفنج را به آب لیمو آغشته کنید و فیلتر و توری دستگاه را با آن بشویید.
  7. در انتها نیز قطعات جدا شدنی را با آب داغ و مایع ظرفشویی تمیز کنید.

رسوب قهوه ساز
جرم گیری اسپرسوساز با جوش شیرین

از آن جایی که جوش شیرین از خاصیت قلیایی و پاک کنندگی برخوردار می باشد برای تمیز کردن تجهیزات متفاوتی از آن استفاده می شود، قهوه ساز هم یکی از لوازم خانگی می باشد که در رسوب زدایی آن می توان از جوش شیرین به خوبی بهره برد.

برای جرمگیری قهوه ساز با استفاده از جوش شیرین لازم است تا صافی قهوه ساز را تعویض کنید تا محفظه های خروجی به وسیله فیلتری کور مسدود شود و آب از آن خارج نشود.

حال لازم است تا یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک لیوان آب گرم به خوبی مخلوط کرده و آن را در پارچ قهوه ساز بریزید و سپس اسپرسوساز را روشن کنید تا چرخه دم کردن قهوه انجام شود، بعد از این، دستگاه را خاموش کرده و پس از خنک شدن دستگاه پارچ قهوه ساز را در سینک خالی کنید.

حال لازم است تا دوباره پارچ را از آب پر کنید و دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید مجدد فرایند دم کشیدن انجام شود، لازم به ذکر است این کار باید تا زمانی که پارچ به طور کامل از جوش شیرین پاک شود ادامه پیدا کند.

رسوب زدایی قهوه ساز با سرکه

  • بعد از خارج کردن تمامی باقی مانده های قهوه از دستگاه فیلتر قدیمی را خارج کنید و دور بیندازید، سپس سبد قهوه را با آب گرم بشویید.
  • حدود یک لیوان سرکه را با دو لیوان آب ترکیب کنید و آن را در قهوه ساز ریخته و دستگاه را روشن کنید و به اندازه نصف چرخه دم کردن قهوه، دستگاه را روشن نگه دارید تا محلول به خوبی در رسوبات نفوذ کند.
  • بعد از گذشت مدت زمان نیم ساعت تا یک ساعت (بسته به حجم رسوب) دستگاه را به اندازه باقیمانده نیم دور روشن کنید تا محلول همراه با رسوبات خارج شود.
  • سپس دستگاه را خالی کنید و آن را به خوبی با مایع ظرفشویی بشویید، مجدد آن را از آب پر کرده و قهوه ساز را روشن کنید.
  • ۲ الی ۳ دفعه دیگر دستگاه را با آب معمولی روشن کنید تا بوی سرکه به خوبی از دستگاه پاک شود.

رسوب قهوه ساز

رسوب زدایی با محصولات تجاری

جرم گیرهای تجاری به شکل های رسوب زدای پودری، محلول رسوب زدایی و قرص های جرم گیری در بازار وجود دارند که به طور اختصاصی برای از بین بردن رسوبات آهک تولید و فرموله شده اند، به این ترتیب که فقط جرم ها را از بین ببرند و به قطعات دستگاه قهوه ساز آسیبی نرسانند، این محصولات در صورت استفاده صحیح هیچ گونه ضرری برای دستگاه ندارند و می توانند به دقت رسوب زدایی را انجام دهند.

بهترین راه جلوگیری از رسوب قهوه ساز

واضح و مبرهن است که بهترین و اولین کاری که در راستای جلوگیری از جرم گرفتن دستگاه قهوه ساز باید انجام داد، تمیز کردن روزانه کلیه تجهیزات دستگاه می باشد، چه در منزل خود از اسپرسوساز خانگی استفاده کنید چه در کافی شاپ از اسپرسوسازهای صنعتی و حرفه ای، لازم است تا به اندازه کافی به نظافت قهوه ساز توجه داشته باشید.

رسوب قهوه ساز

بهترین راه هم برای این شستشوی روزانه استفاده کردن از آب گرم می باشد، بنابراین بعد از آخرین استفاده از دستگاه در طی روز، لازم است تا پرتافیلتر قهوه ساز را خارج کرده و آن را به خوبی زیر شیر آب گرم بشویید، بعد هم آن را ببندید و یک فنجان خالی زیر دستگاه قرار دهید تا پر شده و بعد دوباره  پرتافیلتر را خارج کرده و بشویید،  سپس نازل بخار تا به مدت یک دقیقه روشن کنید تا باقی مانده شیر از آن پاک شود، در آخر کار هم با یک دستمال مرطوب و بعد هم با دستمال خشک نازل را تمیز کنید.

امیدواریم که مقاله توانسته باشد به شما در رسوب زدایی قهوه سازتان کمک کرده باشد، به یاد داشته باشید که دفعات رسوب زدایی قهوه ساز به سختی آب منطقه شما بستگی دارد، بنابراین هر چه سختی آب محل زندگی شما بیشتر باشد، تعداد دفعات رسوب زدایی قهوه ساز باید بیشتر باشد تا دستگاه دچار ایرادات و مشکلات جدی نشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *