۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۷:۴۸ ب٫ظ

چرا خدمات پرستاری در منزل را باید به افراد حرفه ای بسپاریم

چرا خدمات پرستاری در منزل را باید به افراد حرفه ای بسپاریم

بسیاری از خانواده ها اعضای سالمند، بیمار و یا کودکی در خانه دارند که نیاز دارند در ساعاتی از روز و یا به صورت شبانه روزی از آن ها مراقبت شود و خود بنابردلایل متفاوت این امکان را ندارند.

در این شرایط استفاده کردن از خدمات افراد و شرکت هایی که خدمات مراقبتی را ارائه می کنند می تواند گزینه مناسبی به شمار برود اما در این میان می توانیم خردسال، بیمار و یا عضو مسن خانواده را به هر کسی بسپاریم؟ به چه دلیل خدمات پرستاری در منزل را باید به افراد حرفه ای بسپاریم؟ و این شخص حرفه ای باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ و اصلا چرا بهتر است از خدمات پرستاری و مراقبتی در منزل استفاده کنیم؟

خدمات پرستاری

مزایای خدمات پرستاری در منزل

زندگی های امروزی و مشغله های فراوان آن ها موجب شده است تا افراد نتوانند از بیمار، کودک و یا سالمند عزیز خانواده خود مراقبت کنند، در موارد بسیاری هم شخص فاقد تخصص لازمه برای به عنوان مثال مراقبت از بیمار خود می باشد.

در خصوص مراقبت از سالمندان در منزل می توان مزایای بی شماری را نام برد، برای مثال سالمندی که در محیط خانه و در میان آشنایان و خانواده خود زندگی می کند از سلامت روحی بیشتری برخوردار می باشد و همچنین احساس امنیت و آرامش بیشتری دارد، این موضوع درباره مراقبت از بیمار و حتی کودک در منزل هم صدق می کند.

علاوه بر موارد ذکر شده در موارد بسیاری استخدام یک پرستار حرفه ای برای مراقبت از سالمند یا بیمار می تواند نسبت به نگهداری از آن ها در بیمارستان و یا خانه سالمندان مقرون به صرفه تر هم باشد.

چرا خدمات پرستاری در منزل را باید به افراد حرفه ای بسپاریم؟

همانگونه که پیش از این اشاره کردیم می توان بر حسب نیاز استخدام پرستار را انجام داد، لازم به ذکر است پرستار باید دارای مهارت ها و ویژگی هایی باشد تا بتواند امر مراقبت را به نحو احسن انجام دهد.

چرا خدمات پرستار سالمند در منزل را باید به افراد حرفه ای بسپریم؟

بسیاری از افراد مسن ممکن است در شرایط جسمانی و یا روانی باشند که به مراقبتی مداوم نیاز داشته باشند، برای مثال بسیاری از سالمندان با مشکلاتی آلزایمر، پارکینسون، بی اختیاری ادرار و یا روده روبرو هستند.

از سمتی دیگر هم افراد مسن با افزایش سن دچار حساسیتی بیش از اندازه می شوند و به همصحبت و مراقبی نیاز دارند که بتواند به آن ها توجه مطلوبی نشان دهد و به نحو صحیحی رفتار کند.

یک پرستار سالمند حرفه ای به وظایف خود آگاه است و می داند که در مواجهه با رفتارهای متفاوت سالمند و یا مشکلات چه رفتار مناسبی داشته باشد، چنین شخصی در مواقع خاص از استراتژی های مناسب و کارآمدی بهره می گیرد.

برخی دیگر از مشکلات مراقبت از سالمندان

مسئله قابل توجه دیگر این است که در شرایطی که ارتباط مناسب و مؤثر بین مراقب و سالمند شکل نگیرد، می تواند منجر به عواقب ناگواری بشود برای مثال سالمندانی که دچار سو تغذیه هستند ممکن است در صورت عدم ارتباط مناسب با مراقب به وضعیتی بحرانی دچار شوند.

کم شدن قدرت شنوایی در سالمندان می تواند خود مشکلات بزرگی را ایجاد کند که در صورت عدم مهارت در برقراری ارتباط مؤثر با سالمند می تواند باعث شود که نیازهای اساسی سالمند رفع نشود.

خدمات پرستاری

چرا خدمات پرستار بیمار در منزل را باید به افراد حرفه ای بسپریم؟

بیمار شدن یکی از اعضای خانواده می تواند موضوعی باشد که هم درد و رنج را به بیمار می دهد و علاوه بر آن کلیه اعضای خانواده را هم درگیر می کند اما با استخدام کردن پرستار بیمار حرفه ای و متخصص می توان در ضمن اطمینان یافتن از اینکه از بیمار به خوبی مراقبت می شود و به این ترتیب دوران نقاهت وی کاهش پیدا می کند، درگیری و چالش های دیگر اعضای خانواده را نیز کاست.

موضوع قابل توجه دیگر این است که در زمان هایی هم که افراد خانواده خود زمان کافی را برای مراقبت از بیمار دارند به احتمال بالا فاقد تخصص لازمه برای نگهداری از بیمار می باشند، در این مواقع یا می توان بیمار را در بیمارستان بستری کرد و یا اینکه در کانون گرم خانواده از بیمار به صورت تخصصی و توسط کادری حرفه ای مراقبت به عمل آورد.

در ادامه به برخی از وظایف پرستار بیمار خواهیم پرداخت که شما خود می توانید با بررسی این موارد به نتیجه صحیح برسید که آیا شخصی فاقد مهارت و دانش کافی می تواند این امور را به طور صحیح انجام دهد و یا خیر.

وظایف پرستار بیمار

  • فراهم کردن فضایی ایمن، شاد و به دور از استرس برای مددجو
  • تعویض سوند
  • انجام تزریقات و تعویض پانسمان
  • بررسی علائم حیاتی بیمار همچون دمای بدن، تنفس، فشار خون و…
  • مدیریت درد
  • مدیریت داروها
  • مراقبت عفونی
  • اتصال بیمار به دستگاه ها و تجهیزات پزشکی برای مثال اتصال دستگاه تنفس مصنوعی و…
  • مانیتورینگ قلبی
  • جابجایی بیمار برای پیشگیری از زخم بستر
  • انجام دادن اقدامات احیا در صورت لزوم
  • توجه به مصرف داروها و مراقبت از رژیم غذایی بیمار
  • کمک در بازتوانی افراد با سکته مغزی
  • و…

چرا خدمات پرستار کودک در منزل را باید به افراد حرفه ای بسپریم؟

در این روزها مشغله والدین موجب شده است تا در بسیاری از خانواده ها هر دو والد بخش زیادی از روز را در بیرون از خانه بگذرانند و در این شرایط به شخصی نیاز پیدا می کنند که نگهداری از کودک را انجام دهد اما باید توجه داشته باشید که کودکان در برهه حساسی از زندگی خود به سر می برند و همین دوران است که پایه گذاری شخصیت آینده آنان را انجام می دهد.

بنابراین مراقب و پرستار کودک شما باید شخصی باشد که بتواند کودک را به خوبی پرورش دهد و باعث شود تا کودک احساس امنیت و دوست داشته شدن را خوبی بچشد.

بنابر موارد ذکر شده برای اینکه این موارد به خوبی انجام شود مراقب باید شخصی حرفه ای باشد و بتواند برای گذران مفید روز کودک برنامه ریزی کند، تغذیه مناسبی را برای کودک فراهم کند که کلیه گروه های غذایی لازم در آن ها جای بگیرد و ضمن آشنایی با بهداشت و اعمال آن بر کودک بتواند رفتار مناسبی با وی داشته باشد و موارد لازم و مفید و اصول تربیتی را مطابق خواست والدین و قوانین خانه به او بیاموزد.

خدمات پرستاری

ویژگی های پرستار حرفه ای سالمند

پرستار سالمند باید شخصی آموزش دیده باشد و بتواند با داشتن مهارت رسیدگی صحیح به امور سالمند از وضعیت دارویی و درمانی وی مراقبت کند، همچنین با روحیات سالمند آشنا باشد و به صبر و بردباری مزین باشد تا بتواند با وضعیت حساس فرد مسن به خوبی کنار آمده و اقدامات لازم را انجام دهد.

ویژگی های پرستار حرفه ای بیمار

پرستار بیمار حرفه باید با نوع بیماری شخص و مراقبت دارویی وی آشنا باشد و در ضمن برخورداری از نظم و مسئولیت پذیری بالا بتواند به وی روحیه بدهد، ضمناً به کلیه اقدامات لازم شامل تزریقات، پانسمان و فیزیوتراپی مسلط باشد.

ویژگی های پرستار حرفه ای کودک

پرستار حرفه ای کودک شخصی است با مدارک تحصیلی مرتبط و آموزش دیده که می تواند در ضمن رعایت نظافت کودک و تهیه میان وعده های سالم برای کودک، برای وی محیطی شاد و ایمن فراهم کند و آموزش های لازم را نیز به کودک بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *