۲ آذر ۱۴۰۳ | ۹:۵۹ ق٫ظ

خانواده کودک تکنیک تقویت دیکته دانش آموزان اول تا پنجم ابتدایی

به گزارش میهن نوین برخی کودکان به دلایل متفاوتی در نوشتن صحیح دیکته مشکل دارند، راهکارهای مناسبی برای تقویت مشکلات نوشتاری و تقویت املای دانش آموزان وجود دارد.

دیکته

برخی از کودکان از املای ضعیف برخوردار هستند، همانطور که در بخش قبلی نمناک گفتیم کودکان به دلایل مختلفی در نوشتن صحیح کلمات دچار مشکل هستند. دیکته نویسی ضعیف و پر از غلط برخی کودکان سبب می شود، والدین از این وضعیت نگران شده و در پی جبران و برطرف کردن آن برآیند و برای حل مشکل املای ضعیف کودک خود چاره ای بیاندیشند. روش های بسیار مناسب و ایده آلی برای برطرف کردن املای ضعیف در کودکان وجود دارد که در این بخش راهکارهای املای ضعیف را آورده ایم. اگر فرزند شما دچار اختلال دیکته نویسی می باشد و پایین ترین نمره او در درس املا است، راهکارهای زیر کمکتان می کند.

تقویت دیکته

برای تقویت دیکته و مشکلات نوشتاری فرزندتان

به او فرصت دهید:

اگر فرزند شما دچار اختلال دیکته نویسی است، او را تنبیه و سرزنش نکنید بلکه با آرامش به او زمان بیشتری دهید و فرصت دهید که او با تومانینه بیشتری تکالیف خود را انجام دهد و فرصت اصلاح اشتباهات خود را داشته باشد.

روش های تشویقی برای برطرف کردن مشکل املای ضعیف

فرزند خود را به استفاده از رایانه(کامپیوتر) تشویق کنید. رایانه به کودکان مبتلا به اختلال دیکته نویسی امکان سازمان دهی می دهد و همچنین می آموزد که حروف را مجزا به کار برد و سپس به هم بچسباند. اما توجه کنید که در ابتدا استفاده از صفحه کلید برای این بچه ها دشوار است.

توقع زیادی از کودک نداشته باشید:

کودک ابتدایی شما تازه با طریقه نوشتن کلمات آشنا شده است پس از او توقع نداشته باشید همیشه کلمات را درست بنویسد. همچنین سرعت یادگیری برخی بچه ها کندتر و برخی دیگر تندتر است پس کودکتان را مقایسه نکنید و بر اساس توانایی او توقعتان را از فرزندتان منطقی و متعادل کنید.

تکرار و تمرین را بیشتر کنید:

بپذیرید کودکتان باید تمرین بیشتری نسبت به برخی دیگر از کودکان داشته باشد. برای موفقیت او تمرین های بسیار مکرر داشته و صبر و تحمل خود را افزایش دهید، این کارها تاثیر بسزایی در یادگیری دانش آموزان دارد.

دست گرفتن درست قلم را به فرزندتان آموزش دهید:

شما باید روش دست گرفتن درست قلم را به فرزندتان آموزش دهید. او باید مداد را بین انگشت شصت و انگشت اشاره قرار دهد و از بالای قسمت تراشیده شده بگیرد و از مدادهای باریک تر استفاده کند چون انگشتان و عضلات دست کودک کوچک است.

هر شب به کودک دیکته بگویید:

هر شب به فرزندتان دیکته بگویید واز او بخواهید که دیکته خود را با استفاده از کتاب تصحیح کند تا متوجه غلطهایش شود و آنها را تمرین کند یا اینکه بعد از دیکته گفتن خودتان دیکته اش را تصحیح کنید، سپس به او فرصت دهید غلط املایی خود را دوباره بنویسد. برای ترغیب فرزندتان به نوشتن از ورقه های متنوع و رنگارنگ و از ابزارهای نوشتاری مختلف مانند مداد، خودکار، مداد شمعی، گچ و.. استفاده کنید.

متنی را به او بدهید تا کلمات غلط را پیدا کند:

یک صفحه از متن کتاب درسی آنها را انتخاب کرده وآن را با تعداد زیادی غلط املایی تایپ کنید. سپس این متن را در اختیار او قرار دهید تا غلطهای مورد نظر را پیدا کند تا مهارت املا نویسی او افزایش یابد.

متنی را کمرنگ بنویسید تا او پر رنگ کند:

یکی از روش های بسیار موثر پیشنهادی در این بخش از سبک زندگی نمناک روش استفاده از نوشتار کمرنگ است، کافیست شما کلمات و حروفی را که فرزندتان به درستی نمی نویسد را کم رنگ بر روی کاغذ بنویسید و از او بخواهید که روی این خطوط را پررنگ کند.

به او بگویید دور برخی کلمات خط بکشد:

صفحه ای از متن کتاب داستان، کتاب درسی و روزنامه را در مقابل فرزندتان بگذارید و از او بخواهید کلمات یا حروف مورد نظر شما را در اینصفحه پیدا کرده و دور آن را خط بکشد.

با بازی املا را به کودک بیاموزید:

یادگیری همراه با بازی و فعالیت برای کودک راحت تر و آسان تر است. مثلا از کودک بخواهید با آب کلمه مورد نظرتان را در حیاط خانه بنویسد یا برای او تخته ای تهیه کنید و کلمات را بر روی تخته با گچ بنویسید و سپس از او بخواهید با پریدن روی حروف کلمه را تکمیل کند.

در انتخاب متن املا دقت کنید:

متن مورد نظر باید حاوی جمله باشد و از انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود، کلمات خارج از متن کتاب های درسی نباشد و کلمات سازنده جملات متن از حروفی تشکیل شده باشند که قبلا تدریس شده اند، در املای بعدی از کلماتی که در جلسات قبلی برای کودک مشکل بوده اند نیز استفاده شود.

این راهکارها به تقویت املا دانش آموزان کمک می کند

این راهکارها به معلمان جهت تقویت املای دانش آموز کمک می کند:

با صدای رسا دیکته بگویید:

برخی دانش آموزان به علت بی دقتی یا حواس پرتی ممکن است کلمات را جا بیندازند پس آهسته و با صدای بلند دیکته بگویید. حرکت کردن آموزگار در هنگام گفتن املا نباید باعث حواس پرتی دانش آموزان شود.

از دانش آموزان بخواهید غلط املایی خود را بنویسند:

ابتدا متن دیکته را برای دانش آموزان خوانده و سپس به آنها دیکته بگویید. بعد از تصحیح آن را به دانش آموزان باز می گردانید سپس از آنها بخواهید تا جلسه بعدی املا صحیح کلمات غلط موجود در املا خود را تمرین کنند. در جلسه بعد از آن متن دوباره دیکته گفته شود.

دیکته پای تخته ای بگویید:

برخی دانش آموزان را به پای تخته آورید و به آن ها بگویید کلمات را بنویسند تا دیگران نیز یاد گیرند.

نوشتن حروف هم صدا را آموزش دهید:

برای آموزش حروف هم صدا مانند(ص- ث- س ) ابتدا لغات مورد نظر را روی تخته بنویسید مثلا کلمه(( صابون)) سپس روی حرف (ص) را بپوشانید و از دانش آموزان بخواهید یکی از سه حرف (س، ث، ص) را انتخاب کرده و کلمه را کامل کنند . سپس کلمه را کامل نشان دهید تا اگر غلط حدس زده بودند آن را اصلاح کنند و درستش را کنارش بنویسند.

از دانش آموز بخواهید خودش دیکته را تصحیح کند:

به عنوان تکلیف منزل از دانش آموزان بخواهید دیکته خود را با استفاده از کتاب تصحیح کنند تا متوجه غلطهایشان شوند.

با کمک حس لامسه املای کودک را تقویت کنید:

از دانش آموز بخواهید با دقت به کلمه ی مورد نظر را که پای تابلو نوشته شده نگاه کند و کلمه مورد نظر را در هوا به صورت ذهنی و با استفاده از انگشت خود بنویسد. سپس آن را در جمله ای مناسب به کار برد تا معنای کلمه را بهتر درک کند.

سپس کلمه را از پای تابلو پاک کرده و به دانش آموز فرصت دهید تا کلمه را بدون خطا از روی حافظه بنویسد.

منبع: نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *