۱۸ شهریور ۱۴۰۳ | ۳:۰۵ ق٫ظ

مشکل قطعی و نوسانات برق را چگونه می توانیم برطرف کنیم؟

یکی از مشکلاتی که اکثر صنایع و کسب و کار ها را تحت تاثیر قرار می دهد نوسانات زیاد و همچنین قطعی برق است. بیشتر تجهیزات امروز با الکتریسته کار می کنند و نبود برق، آنها را از مدار خارج می کند. همچنین نوسانات ولتاژ باعث می شود طول عمر بورد های الکتریکی و قطعات اصلی به شدت کاهش یابد و در بعضی مواقع بسوزند. یک رایانه را در نظر بگیرید که حاوی اطلاعات بسیار مهمی باشد که نوسانات می تواند باعث از بین رفتن آن شود. در ادامه با معرفی استابلایزر و ups بهترین راه حل ارائه میشود تا تمام تجهیزات در مقابل این آسیب ها محفوظ بمانند.

مشکل قطعی و نوسانات برق

در کدام مناطق کشور بیشترین قطعی برق را داریم؟

نیمه جنوبی کشور به دلیل خشک سالی های پیاپی و قدیمی و مستهلک بودن نیروگاه ها معمولا در تابستان و بهار با قطعی های زیاد برق روبرو هستند و در مواقعی صنایع بزرگ و پر مصرف را در ساعات پیک مصرف از مدار خارج می کنند. استان فارس و مرکز آن شهرستان شیراز به دلیل پهناور بودن و همچنین فاصله زیاد با نیروگاه ها همواره مشکل برق داشتند. همچنین در سایر شهرستان های بزرگ مانند مرودشت، کازرون، فسا، داراب، لارستان، فیروزآباد و ….. افت زیاد ولتاژ و قطعی های ناگهانی موجب صدمه به وسایل برقی منازل و ادارات می شود. صنعت آب و برق کشور نیازمند سرمایه گذاری های گسترده جهت نوسازی و افزایش راندمان است و دولت ها باید توجه ویژه ای به این مشکل کنند. یکی از کم هزینه ترین دستگاه ها جهت تثبیت ولتاژ استابلایزر است که به معرفی آن می پردازیم.

استابلایزر چیست و چه موقع استفاده می شود؟

Picture2

استابلایزر یک نوع تثبیت کننده ولتاژ برق است و به اسم ترانس خانگی هم شناخته می شود. کارد کرد این دستگاه بدین صورت است که به صورت دائم از ولتاژ نمونه برداری می کند و در صورتی که از بازه تعریف شده خارج شود آن را متعادل می کند. استابلایزر بر اساس تکنولوژی ساخت به سه گروه کاربردی استابلایزر های استاتیک، سروموتوری و رله ای تقسیم می شود و نمونه استاتیک یا سوئیچینگ دقیق ترین نوعی هست که می تواند ولتاژ را ثابت نگه دارد. آنها به صورت تکفاز و سه فاز ساخته شده اند. از استابلایزر در مواقعی استفاده می شود که سطح ولتاژ پایین باشد و یا نوسانات داشته باشیم. برای تهیه استابلایزر در شیراز و جنوب کشور حتما باید از فروشگاه ها و شرکت هایی که به صورت تخصصی فعالیت می کنند اقدام کنید. به این نکته باید اشاره کنیم که استابلایزر فقط می تواند ولتاژ را ثابت نگه دارد و اگر در مواقع ضروری بخواهیم تجهیزات روشن بماند باید از یو پی اس به همراه باتری استفاده شود.

یو پی اس چیست؟

یو پی اس به عنوان منبع تغذیه برق اضطراری شناخته می شود. ups ها به سه گروه یو پی اس آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو تقسیم می شوند. هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. یو پی اس های آفلاین و لاین اینتراکتیو به دلیل محدودیت در تکنولوژی ساخت فقط در توان های کم ساخته می شوند. اما ups آنلاین از توان های ۵۰۰ ولت آمپر تا توان های بالاتر از ۵۰۰ kva ساخته شده اند. یو پی اس از چندین قطعه ساخته شده است که مهمترین آن باتری و شارژر است. در کارکرد عادی باتری ها به وسیله شارژر شارژ می شوند و زمانی که برق قطع می شود و یا نوسانات شدید داریم اینورتر برق باتری را تبدیل به ولتاژ متناوب می کند و در اختیار مصرف کننده ها می گذارد. انتخاب نوع ups و ظرفیت مناسب قبل از خرید از فاکتور های خیلی مهم است و بحث رطوبت و دما در شهرستان های جنوبی و همچنین ارتفاع از سطح دریا در نظر گرفته شود.

Picture3

باتری ups

باتری های یو پی اس معمولا از نوع سیلد اسید هستند و از ظرفیت های ۵ آمپر ساعت تا ظرفیت های بالاتر از ۲۰۰ آمپر ساعت ساخته شده اند و برای ups استفاده می شود. در انتخاب باتری خیلی باید دقت شود. اگر ظرفیت باتری به درستی انتخاب نشود شارژ سریع می تواند موجب باد کردن باتری شود. اگر زمان شارژ طولانی شود صفحات باتری به مرور زمان سولفاته می شود. در بعضی موارد از باتری ماشین نیز استفاده می شود حتما باید از معایب آن قبل از انتخاب مطلع شویم. باتری های ماشین ساختارشان به کلی با باتری یو پی اس متفاوت است شاید قیمت کمتری داشته باشند ولی در عوض طول عمر آنها کمتر است و می تواند موجب خرابی شارژر شود. یکی از نکاتی که قبل از خرید باتری به خصوص در شهر هایی گرمی مانند شیراز باید در نظر گرفت دمای مکانی هست که باتری باید قرار بگیرد.

Picture4

بهترین مرکز تهیه تجهیزات برق اضطراری در جنوب کشور

جنوب کشور نسبت به سایر نقاط از نظر زیر ساخت رشد کمتری داشته و شاید مهمترین نقطه آن استان فارس باشد که مراکز خدماتی و صنعتی معتبری دارد و مرکز آن شهرستان شیراز کانون شرکت های معتبری در زمینه برق اضطراری است که بیش از یک دهه فعالیت دارند. این شرکت ها اکثرا پشتیبانی و گارانتی معتبری را ارئه می دهند. بازرگانی نوانیا با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه یو پی اس باتری استابلایزر خدماتی از قبیل فروش، مشاوره و … در سراسر کشور ارائه میدهد. همچنین مطالب علمی و رایگان در سایت https://novania.ir وجود دارد که می تواند در امر خرید بسیار کمک کند.
امید است که راه های برطرف کردن مشکل قطعی و نوسانات برق را به خوبی بیان کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *