۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۷:۵۵ ق٫ظ

نحوه هواگیری رادیاتور شوفاژ و تعمیر رادیاتور شوفاژ

رادیاتور شوفاژ

نحوه هواگیری رادیاتور شوفاژ و تعمیر رادیاتور شوفاژ
هواگیری رادیاتور شوفاژ
یکی از کار‌هایی که با شروع فصل پاییز و زمستان باید در حین فرایند سرویس و تعمیر رادیاتور شوفاژ انجام شود، هواگیری رادیاتور شوفاژ است. هواگیری و تعمیر رادیاتور‌های شوفاژ به این دلیل انجام می‌شود که هوایی که در داخل لوله‌های شوفاژ جمع شده است، تخلیه شود تا شوفاژ بتواند به خوبی محیط خانه را گرم کند.
در این جا قرار است درباره این که چگونه متوجه شوید که رادیاتور شوفاژ شما نیاز به هواگیری دارد و هواگیری رادیاتور‌های شوفاژ چگونه انجام می‌شود پرداخته شود.

هواگیری رادیاتور شوفاژ

چرا رادیاتور شوفاژ نیاز به تعمیر پیدا می‌کند؟
قبل از این که درباره زمان تعمیر رادیاتور شوفاژ صحبت شود باید بدانید که چرا رادیاتور‌های شوفاژ نیاز به تعمیر و هواگیری پیدا می‌کنند تا بتوانید به زمان درست تعمیر رادیاتور‌های شوفاژ پی ببرید.
رادیاتور‌های شوفاژ با گردش آب داغ در داخل خود، کار می‌کنند. گردش آب داغ در رادیاتور‌ها باعث گرم‌شدن آن‌ها سپس گرم‌شدن محیط خانه می‌شود. زمانی که در قسمتی از یکی از لوله‌های رادیاتور، هوا وجود داشته باشد گردش آب داغ در آن ناحیه متوقف می‌شود و این موضوع باعث می‌شود رادیاتوری که در آن آب داغ عبور نکرده است، سرد بماند و در نتیجه سیستم گرمایشی رادیاتور‌های شوفاژ به خوبی کار نکند.
دلایل ورود هوا در رادیاتور شوفاژ
وجود هوا در داخل لوله‌های رادیاتور‌های شوفاژ به دلایل متعددی ممکن است اتفاق بیفتد که می‌تواند علاوه بر سرد نگه‌داشتن رادیاتور‌ها باعث ایجاد مشکلات دیگری نیز شود. تعدادی از دلایلی که باعث می‌شود در رادیاتور‌های شوفاژ شما هوا وارد شود و نیاز به تعمیر رادیاتور شوفاژ داشته باشد، در پایین برای شما آورده شده است.
• ورود هوا از طریق سیستم گرمایش مرکزی یا موتورخانه
• سوراخ بودن رادیاتورها
• ورود هوا از طریق مخزن آب‌رسانی رادیاتورها
• به دلیل زنگ‌زدگی و رسوب لوله‌های رادیاتور شوفاژ؛ یکی از نشانه‌های زنگ‌زدگی لوله‌ها می‌تواند هوا گرفتن مداوم رادیاتورهای شوفاژ باشد.
زمان تعمیر رادیاتور شوفاژ
بعدازاین که درباره علت ورود هوا به رادیاتور‌های شوفاژ دانستید باید بدانید که چگونه زمان هواگیری و تعمیر رادیاتور شوفاژ خود را متوجه شوید. معمولاً گفته می‌شود زمانی که به رادیاتور‌های شوفاژ خود دست می‌زنید و می‌بینید فقط تعدادی از آن‌ها گرم شده‌اند و تعدادی دیگر سرد مانده‌اند، زمانی است که باید تعمیر رادیاتور شوفاژ و هواگیری آن انجام شود.
اما پیشنهاد می‌شود تعمیر رادیاتور شوفاژ و هواگیری آن را با شروع فصل‌های پاییز و زمستان جهت جلوگیری از بروز مشکل گرم نشدن رادیاتور‌ها به‌صورت دوره‌ای انجام دهید.
اگر رادیاتور‌های شوفاژ شما به طور مکرر نیاز به هواگیری پیدا کند ممکن است مشکل جدی در قسمت‌های دیگر شوفاژ شما وجود داشته باشد برای مثال به تعمیر موتورخانه شوفاژ شما لازم باشد. اما درصورتی‌که در سال فقط چند بار رادیاتور‌های شوفاژ شما نیاز به تعمیر و هواگیری پیدا کنند، نمی‌تواند نشانه وجود مشکل خاصی در شوفاژ شما باشد.
لازم به ذکر است اگر هوا گرفتن رادیاتور‌ها به‌صورت مکرر رخ دهد و تعمیر رادیاتور شوفاژ انجام نشود و یا علت گرفتگی هوا مکرر، بررسی نشود ممکن است هوا در کل رادیاتور‌های شوفاژ انباشته شود شوفاژ شما به‌طورکلی سرد شود. در این صورت پس از مدتی حتی اگر هواگیری انجام شود کارایی رادیاتور‌ها شوفاژ شما مانند سابق نمی‌شود و کاهش پیدا می‌کند.
نحوه تعمیر رادیاتور شوفاژ
برای تعمیر رادیاتور شوفاژ در ابتدا عیب‌یابی انجام شود تا ببینید باید تعمیر موتورخانه شوفاژ انجام شود یا به تعمیر رادیاتور‌های شوفاژ پرداخته شود. بررسی و پیدا کردن علت ورود هوا به رادیاتور‌های شوفاژ یکی از خدمات تأسیسات غرب تهران است که می‌توانید از این تأسیسات برای بررسی علت ورود هوا کمک بگیرید.
بعد از پیداکردن علت، می‌توانید هواگیری شوفاژ را خودتان نیز انجام دهید. برای هواگیری و تعمیر رادیاتور شوفاژ باید در ابتدا پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور را تهیه کنید و سپس با پیچ مخصوص هواگیری، شیر خروجی شوفاژ را باز کنید. البته لازم به ذکر است که می‌توانید از آچار فرانسه یا پیچ‌گوشتی نیز به عنوان جایگزین پیچ مخصوص هواگیری نیز استفاده کنید.

در زمانی که می‌خواهید هواگیری انجام دهید باید بدانید که شیر‌های ورودی و خروجی شوفاژ باید در حالت باز قرار گرفته شود. بعد از باز کردن شیر‌های شوفاژ هوا با صدا خارج می‌شود؛ بعد از شنیدن صدای خروج هوا و اطمینان پیداکردن از خروج کامل هوا می‌توانید شیر‌های شوفاژ را ببندید.
زمانی که هواگیری و تعمیر رادیاتور شوفاژ انجام می‌شود به دلیل باز بودن شیر‌های ورودی آب از منبع وارد رادیاتور‌ها و جایگزین هوای خارج شده می‌شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود برای این که آب ورودی در زمان هواگیری از شیر خروجی شوفاژ خارج نشود و به بیرون نریزد، در زمان تعمیر رادیاتور شوفاژ خود حوله یا پارچه را در زیر شیر خروجی شوفاژ قرار دهید.

لازم است بدانید درصورتی‌که پس از انجام تعمیر رادیاتور شوفاژ و هواگیری آن همچنان تغییری در گرم‌شدن رادیاتور‌های شوفاژ خود مشاهده نکردید ممکن است گرم نشدن شوفاژ شما مربوط به دلایل دیگری باشد و یا هواگیری به‌درستی انجام نشده باشد.
به همین دلیل توصیه می‌شود درصورتی‌که در رادیاتور‌های شوفاژ خود مشکلی مشاهده کردید حتماً از یک کارشناس متخصص در آن زمینه کمک بگیرید تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید. تعمیر رادیاتور شوفاژ یکی از خدمات تأسیسات غرب تهران است که با دارابودن کارشناسان مجرب می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.
تأسیسات غرب تهران علاوه بر تعمیر رادیاتور شوفاژ، خدمات لوله‌ بازکنی شبانه‌ روزی، تعمیر موتورخانه شوفاژ، تعمیر توالت فرنگی و خدمات بسیار دیگر نیز دارد که به‌صورت شبانه‌روزی می‌توانید از این تأسیسات کمک بگیرید.

جمع‌بندی
خوب گرم‌نکردن شوفاژ‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد یکی از دلایل رایج کاهش کارایی رادیاتور‌های شوفاژ، ورود هوا به داخل رادیاتور‌های شوفاژ است که باعث جلوگیری از ورود آب داغ به رادیاتور‌های شوفاژ می‌شود.
در این صورت باید تعمیر رادیاتور شوفاژ انجام شود. یکی از تعمیراتی که ممکن از رادیاتور‌های شوفاژ به آن نیاز داشته باشند هواگیری رادیاتور‌ها است. برای این کار باید از افراد متخصص استفاده شود تا هواگیری و تعمیر رادیاتور‌ها به خوبی انجام شود تا مشکلات دیگری بر اثر تعمیر نادرست شوفاژ ایجاد نشود.
خدمات تأسیسات غرب تهران با بررسی دقیق علت کاهش کارایی شوفاژ و رفع مشکل ایجاد شده در شوفاژ شما و خدماتی دیگری نیز مانند خدمات لوله‌ بازکنی شبانه‌ روزی، تعمیر توالت فرنگی می‌تواند به شما در این زمینه‌ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *