۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۴:۳۲ ق٫ظ

طلاق رجعی چیست؟ ➕ شرایط و احکام طلاق رجعی در زمان عده

طلاق رجعی چیست؟

ایران از جمله کشور هایی بشمار می آید که آمار بالای طلاق را به خود اختصاص داده است ، زوجین هنگامی که دیگر  قادر به زندگی کنار یکدیگر نبوده و حتی ممکن است با ادامه زندگی زناشویشان آینده خود و کودکانشان را خراب کنند و یا مشکلاتشان به قدری زیاد باشد که دیگر قادر به درست کردن آن نباشند تصمیم به جدا شدن از یکدیگر می گیرند. در قانون اسلامی ایران در کل طلاق به دو صورت بائن و رجعی تقسیم می شود.

در معنای لغوی رجعی به معنای بازگشت می باشد به طور کلی باید گفت طلاق رجعی به معنای رجوع مرد بعد از طلاق  در مدت عده به زن بدون خواندن دوباره صیغه محرمیت می باشد. مقاله به تحریر درآمده ما نیز درباره طلاق رجعی چیست؟ و شرایط احکام طلاق رجعی در زمان عده می باشد. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با موضوع طلاق رجعی آشنا شده و تفاوت طلاق رجعی و طلاق بائن را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در نظر داشته باشید اگر در شهر تبریز زندگی می کنید بهتر است برای رسیدگی به پرونده طلاقتان چه از نوع رجعی و یا بائن از وکیل کمک بگیرید بهترین وکیل تبریز می تواند شما را یاری داده همچنین با توجه به دانش حقوقی و تبحر و تجربه ای که در حل دعاوی دارند در به سرانجام رساندن پرونده ها بسیار موفق عمل کنند.

در چه صورت طلاق رجعی است

طلاق رجعی چیست؟

طلاق رجعی نوعی طلاق می باشد که در دین اسلام مرد حق دارد تا زمان عده زن به او بازگردد بدون اینکه نیاز باشد خطبه عقد بین آنها خوانده شود، به طور دیگر می توان بیان کرد هرگونه انجام فعلی از طرف مرد که نشان دهنده بازگشت به زن می باشد تمایل آن به ادامه زندگی با زن را نشان می دهد و این نیز به منزله رجوع به حساب می آید. بنابر همین موضوع که  طلاق از نوع رجعی می باشد زن نیز موظف است در طول این مدت عده زن نیز باید عده را نگه داشت زیرا درصد رجوع مرد در این نوع طلاق بسیار زیاد است. شما برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره طلاق رجعی می توانید به بهترین وکیل طلاق در تبریز مراجعه کنید.

در جواب چرا این نوع از طلاق را رجعی می نامند سوال ابتدا باید بیان کرد به دلیل اینکه در قانون اسلام در طلاق برای مرد حقوق ربازگشت به زن را که به آن رجوع می گویند، در نظر گرفته شده است این نوع از طلاق را رجعی می نامند. پس از پی بردن با موضوع علت نامگذاری طلاق رجعه بهتر است به ابهام برخی از عزیزان که در چه صورت طلاق رجعی نیست پاسخ دهیم.

در چه صورت طلاق رجعی است:

  1. در صورتی که طلاق از قبل نزدیکی زن و شوهر انجام شود طلاق رجعی حساب نمی شود.
  2. در صورتی که زن یائسه شده باشد و طلاق در آن مدت انجام شود طلاق رجعی به حساب نمی آید.
  3. در صورتی که زوجیت طلاق توافقی را انتخاب کند امکان رجوع وجود ندارد پس طلاق از نوع رجعی نیست.
  4. در صورتی که زن و مرد ۳ بار از یکدیگر جدا شده باشند که در این صورت طلاق از نوع رجعی نمی باشد

(تمامی این مواردی که نام برده شد طلاق رجعی نمی باشد اما هر عامل دیگری که شامل این موارد در طلاق زوجین نشود و امکان رجوع مرد به زن باشد طلاق از نوع رجعی می باشد.)

شرایط طلاق رجعی در زمان عده!

شرایط طلاق رجعی در زمان عده!

همانطور که در مطالب زبر مطالعه کردیم تنها تحت قوانین حاکم جمهوری اسلامی طلاق رجعی امکان پذیر بوده و تحت شرایط نام برده شده طلاق از نوع رجعی نمی باشد حال قصد داریم شرایط طلاق رجعی در زمان عده را برایتان به تحریر در آوریم.

  • مدت زمان عده حدودا ۳ تا ۴ ماه می باشد
  • در دوران عده زمان عقد مرد نمی تواند توقع تمکین از زن را خواستار باشد.
  • در صورتی که یکی از زوجین مرد یا زن فوت کند دیگری می تواند از اموال او ارث ببرد.
  • در زمان عده مرد نمی تواند خواهر زنش را به همسری خود برگزیند.
  • در زمان حاملگی زن تا زمان فارغ شدن مادر باید عده نگه داشته شود.
  • در دوران عقد مرد موظف است نفقه زن را تمام و کمال پرداخت کند و در صورت عدم توافق بر سر مقدار نفقه دادگاه تعیین کننده نفقه می باشد. همچنین در نظر داشته باشید برای طلاق و گرفتن حق و حقوق خود از جمله نفقه می توانید به بهترین وکیل خانواده در تبریز مراجعه نمایید،‌این وکلا از دانش حقوقی بالایی برخوردار بوده و می توانند شما را در زمینه آشنایی با قوانین و حقوقتان راهنمایی کنند همچنین بهترین گزینه برای رسیدگی به دعاوی طلاق و خانواده شما هستند.

مهریه در زمان طلاق رجعی!

در رابطه با مهریه زن در طول دوران عده طلاق رجعی می بایست گفت در این موارد طلاق بائن و رجعی تفاوتی با یکدیگر نداشته ، چنانچه طلاق از طرف مرد باشد مهریه زن باید تمام و کمال از طرف مرد پرداخت شود، همچنین علاوه بر حق مهریه مرد می بایست دیگر حقوق زن از جمله نفقه و اجرت المثل زمان زوجیت را به زوجه پرداخت کند. اما در صورتی که درخواست طلاق اطز طرف مرد باشد و زن نتواند مرد را راضی به طلاق کند می تواند بر سر مهریه توافق کرده یعنی مهریه خود را ببخشد تا مرد راضی به طلاق شود.

مهریه در زمان طلاق رجعی!

احکام طلاق رجعی!

از جمله احکام طلاق رجعی می بایست به گفت مجوز رجوع در طلاق رجعی یکی از احکام شرعی غیر قابل منحل می باشد و با زایل شدن نیز از بین نمیرود حتی اگر مرد آن را با دیگر چیز ها سازش کند. مرد همچنین نمی تواند در زمان عده زن را از خانه بیرون کند مگر تحت شرایطی مانند زنا، یا انجام فعل برای انگیزه نشوز شود، اما این نکته را در نظر داشته اخراج زن از خانه شوهر به دلیل انجام فعلی که سبب نشوز شود می باشد و زمانی که زن به حالت اولیه بازگردد حق زندگی در خانه شور نیز باز می گردد.

همانطور نکته دیگری که در رابطه با طلاق رجعی باید بدانید این است که اگر مردی زنش را طلاق رجعی داده باشد لازم نیست برای رجوع شاهد داشته باشد ، هرچند اگر شاهد نیز داشته باشد به منزله اثبات ادعا برای رجوع بشمار می آید. همچنین لازم نیست مرد برای رجوع به زن به کسی یا زوجه اطلاع دهد چرا که نه از نظر قانون و نیز از نظر شرعی دارای ایراد نمی باشد.

اگر مردی که زنش را طلاق رجعی داده است بعد از عده زن ادعا کند که در زمان عده به زن رجوع کرده است و زن این موضوع را نپذیرد ادعای مرد قابل پذیرش نیست و مرد می تواند زن را در دادگاه قسم به عدم بی خبری دهد. همچنین موارد استثنایی در حکم طلاق رجعی نیز وجود دارد که در صورت عدم رجوع مرد اعمالی مانند بوسیدن، بغل کردن، آمیزش، به معنی رجوع به زوجه تلقی می شود.

نطق انتهایی

مقاله طلاق رجعی چیست؟ و شرایط احکام طلاق رجعی در زمان عده به پایان رسید تشکر که تا آخر این مقاله همراه ما بودید و مطالب ما را برای مطالعه انتخاب کردید همینطور در نگر داشته باشید برای برخی جای ابهام می باشد که آیا طلاق رجعی در شناسنامه ثبت می شود؟ در جواب این سوال بهتر است بگوییم در ابتدا حکم توسط دادگاه صادر شده و زوجین موظف می باشند با این حکم به دفترخانه مراجعه کرده تا صیغه طلاق بین آنها جاری شود. پس از اینکه صیغه طلاق بین زن و مرد جاری شد پس از تمام شدن عده اگر زن و مرد از تصمیم طلاق منصرف شده باشند در شناسنامه آنها ثبت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *